Ismerjük meg a Futó László Pál Múzeumot!

Ismerjük meg a Futó László Pál Múzeumot!

Helyi - szerző: Kacsúr Tamás

Bevallom, annak ellenére, hogy harkányi vagyok ezelőtt még sosem jártam a Szent István utcai többdimenziós képek múzeumában. Jártamban keltemben többször elhaladtam előtte, kicsit mindig is misztikus helyként tekintettem a dimenziók házára.

 

A hazai és nemzetközi sajtót böngészve azonban egyre több helyen, Oregontól Harkányig, galériák, közéleti események kapcsán találkoztam a mégis jól ismert névvel. Hétköznapjaink megannyi aspektusa mellett például az EKF rendezvényei, vagy a Vöröskereszt kapcsán méltatták városunk lakóját, dr. Futó László Pált és művészi tevékenységét.

 

Egy decemberi délutánon elhatároztam, hogy meglátogatom a múzeumot. Szokványos képgalériára, háromdimenziós képekre számítottam, de óriási meglepetésben volt részem.

 

Az a megtiszteltetés is ért, hogy a kiállítást maga a művész, Futó László Pál mutatta be, így egyedülálló élményként érthettem meg a művészi alkotást és az általa közvetített társadalmi mondanivalót, mindazt, aminek a kulturális értékét a nemzetközi sajtó méltán hangoztatja. A pécsi születésű, svájci-magyar állampolgárságú művész, a zürichi főiskola nyugalmazott tanára 1995-ben tért vissza szülővárosába. Képeit a zürichi galériájából telepített át harkányi, állandó kiállítótermébe. Maga az épület meglepően nagy teret biztosít a tárlatnak, ami három kiállítóteremben vonultatja fel a festő tematikusan elrendezett alkotásait. A képeket szabadszemmel végignézve Futó László Pál életműve tárul a szemünk elé, hétköznapjaink mozzanatai és az aktuális közéleti történések inspirálta alkotások formájában.

 

A különböző kategóriákba sorakoztatott festmények között helyet kap a hidegháború témája éppúgy, mint svájci demokrácia mintájára megfestett koalíció vagy a káros sugárzás és a tubesi radar elleni tiltakozás jelképe is. A művész büszke arra, hogy azon ország állampolgára is lehet, amelyből a Vöröskereszt szervezete származik, így több művében helyet kapott annak témája. Egy különösen megkapó, a háború elkeseredettségének romjai felett a szervezet jótékony tevékenységét ábrázoló kép akaratlanul is magához vonzza a tekintetet. A tanár úrtól tudtam meg, hogy a háromdimenziós motívumot tartalmazó festmény másolatát maga a Vöröskereszt kérte irodájába elhelyezni. Elhaladva az absztrakt és impresszionista művek előtt, egyre inkább Vasarely munkássága jutott eszembe.

 

Megkapva a varázsszemüveget a tárlat új dimenziói nyílnak meg. Életre keltek a pasztell és olajfestmények, ötvözve a művészetet és a tudományt, esszenciális összhangba hozva őket. És valóban, az utolsó teremben a művész Vasarely előtt tiszteleg az általa képviselt dimenziókban. A térhatású képalkotás technikája – mint bizonyára sokak számára – általam is ismert volt. A tárlat ezt a szemléletet is új dimenziókba helyezte. Elrugaszkodott a komplementer színektől, megmutatta, hogy csupán két szín alkalmazásával is elérhető térhatás. Hogy mitől négy vagy még több dimenziósak a művek? Milyen meglepetéseket tartogat a tárlat? A múzeum egyedülálló hangulatát, valódi értékét nem lehet szavakba öntve közvetíteni. Megismeréséhez és az előbbi kérdések megválaszolásához látogassák meg országunk és városunk eme büszkeségét!