Visszakozott a buszsofőr: nem is magára értette

Baranya - szerző: HH

A közlekedési vállalat szerint az rendben van, amikor az autóbuszvezető felháborító hangnemben beszél az utasokkal, ha valami sérti az üzletszabályzatukat. Minden másban pedig azt állítják, nem is úgy van, ahogy az utasok látták.

 

Nemrég a Tenkes lábánál húzta félre a kormányt egy sofőr, sokak számára felháborító hangnemben közölve az utasokkal, hogy valaki dezodorozott és ha ez így megy tovább, mindenkit leszállít. Néhány napra rá ugyanez az alkalmazott egy buszmegállóban állt félre, számon kérve azt, hogy közúti királykodását hogy merték többen is megénekelni a közösségi oldalakon.

 

Az Üzletszabályzat – amely az autóbusszal végzett menetrend szerinti személyszállítási tevékenység végzését szabályozza – rendelkezik az utasok magatartásával kapcsolatban is. Ennek értelmében Az utasnak az utazás – beleértve a fel- és leszállást, várakozást, utazást – során tartózkodnia kell a közlekedés biztonságát, a közlekedési eszközök, az utas kiszolgáló létesítmények és berendezések épségét veszélyeztető, az utastársak kényelmét és nyugalmát zavaró magatartástól, viselkedéstől.

 

Az egyelőre nem világos, hogy a sofőr milyen szabályok szerint ítél ennek ellentétesnek egy állítólagos dezodorhasználatot, melyet csak ő észlelt, mert – mint a társaság közölte – hozzájuk panasz nem érkezett. Az volánosok bibliája szintén nem tér ki rá, hogy mi ilyenkor a teendő és azt hogy kell előadni kutyáknak utasoknak.

 

A vállalat szerint nem az a lényeg, hogy adta elő

 

Autóbuszvezetőnk elmondása szerint a szabályzatnak megfelelően járt el, mert az utasok közül valaki az utastérbe dezodort – spray-t – fújt, ami a többi utast zavarhatta, ezért mondta, hogy zárt utastérben ilyet nem lehet tenni, mert allergiás panaszt okozhat – közölte kérdésünkre lapunkkal a társaság. Az utasokkal ellentétben azt is állították, a buszt egy megállóban szellőztette ki, és 2-3 perc elteltével elindult.

 

A sofőr állítása szerint nem magára értette az allergiát, neki ilyen panaszai nincsenek, ezt a társaság üzemorvosa is megerősítette. Mint a társaság közölte, alkalmazottjaik kötelezően rendszeres egészségügyi alkalmassági vizsgálatokon vesznek részt. Az ügyben érintett sofőr egészségügyi, orvosi alkalmassági vizsgálatának érvényessége 2017. március 10-ig szól.

 

Úgy beszélt, ahogy kell

 

Kérdésünkre, miszerint a sofőr eljárási rendje megfelel-e társaságuk normáinak, kitérő választ adott a társaság: autóbuszvezetőnk az Üzletszabályzat rendelkezéseinek megfelelően járt el – közölték. Arra a kérdésre, miszerint terveznek-e bármiféle intézkedést az üggyel kapcsolatban, nem válaszoltak.

 

Van, aki nem is csodálkozik

 

Az eset kapcsán több tanút is felkutattunk, ám dezodorhasználatról senki sem tudott beszámolni. Míg a többség felháborodott a sofőr kirohanásain, volt aki csak mosolygott: ha valaki sokat buszozik reggelente, ezt megszokja. Valóban hozzá kell szokni ahhoz, hogy a társadalmi normákat semmibe véve viselkednek velünk a buszon? Vagy szívesebben hallanánk azokat a szavakat, hogy elnézést kedves utasaink, kérem, tartózkodjanak a dezodorok használatától? Nem kellene a Nagyra becsült Üzletszabályzat mellé egy Etikai kódex vagy Illemtani útmutató is?