Mennyibe kerülnek weblapjaink?

Technológia - szerző: KT

Manapság egyre több cégnek, vállalkozásnak, sőt, magánszemélynek mutatkozik igénye saját honlap üzemeltetésére. Vegyük sorra, mit kell tudnia, milyen lehetőségek közül válogathatunk egy honlap kialakítása során, és mindez mennyibe kerül.
 

Az első és talán legfontosabb szempont, amit az internetező felhasználó nem lát, sokszor bele sem gondol, az adminisztrációs felület. A szemünk előtt megjelenő oldal tartalma és elrendezése bizony folyton változik, ehhez azonban a kevésbé hozzáértő tulajdonosnak is biztosítani kell a megfelelő eszközöket. Egy adminfelületbe való bejelentkezés után általában menüpontokat, képi- és szöveges tartalmat módosíthatunk csak, mivel alapvető funkció, a honlap ára ezt tartalmazza. Több tízezer forintot érhet az a funkció, ami szerint az oldal elemeit is át tudjuk rendezni, újrastrukturálni. Sokan használnak általános webmotort, azonban a „bőrét”, a felületét annak is meg kell csinálni. Ez nagyobb munka, mint önálló oldalt fabrikálni vagy fabrikáltatni, hiszen egy meglévő rendszer integrált titkait és összefüggéseit kell profi módon ismerni.
 

Egy oldal számtalan funkciót rejt: alapvető, hogy a frissítések RSS-csatornán keresztül is elérhető legyenek. Ez egy levelezőprogramhoz hasonló rendszert jelent. Az RSS-olvasónkba linkeket vehetünk fel, és leveleinkhez hasonló módon látjuk a különböző oldalak legfrissebb híreit. A szolgáltatás napjaink mobilőrületével egyre népszerűbb. Rutinmunka, általában párezer forintot illik kérni érte.
 

Socal media, avagy a közösségi oldalakkal való együttműködés. No ennek megannyi trükkje van, a különböző lájkolási lehetőségektől az oda-vissza működő adat, link és információcseréig. Ami az oldalamon változik, az a facebookon is változzon, amit ott hozzászólnak, az az oldalon is látszódjon – kérik legtöbbször az ügyfelek. Ez már közepes nehézségi szint, szintén tízezres nagyságrendű. Ráadásul folyamatos felügyeletet igényel, hiszen a programozott függvények változása mellett a facebook is meglehetősen gyakran végez – olykor nagymértékű – módosításokat az alkalmazásaiban. 
 

Hasznos kiegészítő, ha a beillesztett képeket nem nekünk kell méretre vágni, hanem azt az oldal motorja végzi, a legtöbb webdesignnal foglalkozó cégnek bevált rutinjai vannak rá, ami ezt jó minőségben és valóban gyorsan képes elvégezni.
 

Keresőoptimalizálás. A szakma talán legnagyobb hazugsága. Néhány megszokott módon felvitt úgynevezett metaadatnak az oldal programkódjában való elhelyezésre van ugyan lehetőség, de ennyi az egész amit tehetünk, a keresők valójában már rég nem foglalkoznak annyira vele, mint amennyire el akarjuk adni. Hogy a különböző keresőmotorok miként, milyen algoritmus alapján működnek, nem ehet tudni, féltett ipari titok.
 

SMS- és email alapú közzététel: sokszor nincs időnk vagy lehetőségünk valamit az adminisztrációs felületben megszerkeszteni vagy módosítani, ekkor jól jön, ha azt zsebből is elintézhetjük SMS vagy mail küldésével. Az elküldött tartalom ekkor a megfelelő helyre kerül oldalunkon. További kényelmi szempont, hogy ez azonnal vagy késleltetve történjen, esetleg csak vázlatként kerüljön elmentésre.
 

A honlapkészítés felsőfoka, a legdrágább kategória az internetes áruház készíttetése. A különböző felhasználói profilok lehetősége, a kosár, a kártyás, átutalásos vagy PayPal-es fizetés lehetősége, az emailes visszajelzés vagy megerősítés, a raktárkészlet követése mind-mind tízezres nagyságrendű tételek. Ennek térül meg legjobban az ára is: ha jól csináljuk, hátradőlve nézhetjük, ahogy kelendő portékáink napi munka nélkül pénzzé válnak.
 

Meg kell említeni azon médiaszolgáltatók oldalait, ahol élő rádió- vagy televízióközvetítés folyik. Itt nem az oldal elkészítése a fő feladat, hanem olyan szervereknek kell rendelkezésre állniuk, amik bérlete havonta több százezres vagy milliós költséggel is jár.
 

Ha profitól szeretnénk személyre szabott, egyedi, hasznos funkciókkal teli honlapot, az alábbiakra készüljünk:
 

saját blog, bemutatkozó oldal (pl. viccoldalak, önéletrajzok): 20-50.000 Ft
frissülő tartalmat kezelő oldalak (pl. önkormányzatok oldalai): 100-200.000 Ft
interaktív oldalak (pl. hírportálok, fórumok, néhány apróhirdető): 100-500.000 Ft
webshopok, áruházak: több, mint 300.000 Ft.
 

 


A Facebook gombja működik ugyan, de az uniós szabályok miatt nem, vagy csak nagyon ritkán tárolja a megosztások számát.