Magnus-tragédia: épp új akkumulátorok várták a szénné égett gépet

Baranya - szerző: HH

Már a vizsgálat korai fázisában kizárták, hogy a repülőgép a levegőben kigyulladt volna – tudtuk meg a Magnus májusi tragédiájával kapcsolatban. A gép a szemtanúk szerint a levegőben meredeken lebukott, és Szalánta határában az 58-s számú főút mellé zuhant.

 

Az intenzív tűz miatt a kompozit test és az alumínium alkatrészek a felismerhetetlenségig összeolvadtak, a benne utazó két személy – egy 42 éves és egy 61 éves férfi – a helyszínen meghalt. Korábban kérdéssel fordulunk a rendőrséhez, hogy a fedélzeti kamera felvétele értékelhető maradt-e, de válasz helyett arra hivatkoztak, hogy ez olyan részlet, melyet a nyomozás érdekeire való tekintettel nem közölnek. Erre, valamint hogy ez valóban szolgálta-e a nyomozás érdekeit illetve miért jöttek erre a következtetésre, csak az eljárás lezárásával kell valódi választ adniuk.

 

A szerencsétlenül járt eFusion fedélzetéről a szerkesztőségünkben rögzített rádióforgalmazások szerint nem kértek segítséget a tragédia előtt. Nem kizárt, hogy a rendkívül veszélyes akkumulátorokból felszabaduló gázok miatt a pilóta és utasa rosszul lett, ezért bukott a kormányra, de a toxikológiai vizsgálatot nehezítik a széné égett testek.

 

Mint a tragédia előtti napon a mérnököktől megtudtuk, a felépítése miatt veszélyes és érzékeny akkumulátorokat másfél éve használták. A lapunknak korábban nyilatkozó mérnök nem volt hajlandó egyértelmű választ adni arra, hogy töltése és áramleadása miatt kiváló műszaki paraméterekkel rendelkező, ám elöregedése vagy sérülése esetén különösen veszélyessé váló – gyúlékony és gázkibocsátásra hajlamos – lítium-polimer akkumulátorokat alkalmaztak-e, de nem cáfolta helyszínre delegált mérnökünk felvetését. Mint az akkori beszélgetés során elhangzott, az energiahordozókkal, azok élettartamával, állapotával még nincs elegendő tapasztalatuk, használattól függően 30-40 percet tudnak velük a levegőben maradni. Mint elhangzott, Kecskeméten már új akkumulátorok várták az akkor második körét végző, leszálláshoz készülő elektromos gépet.

 

A száraz polimer akkumulátorok rendkívül intenzív, szúró lánggal égnek, melyet szinte lehetetlen hagyományos módszerekkel eloltani. Ez fejtörést ad a mérnököknek is, mint akkor elmondták, szóba került már beépített szén-dioxidos tűzoltórendszer használata is, de nem feltétlenül ennél a kisgépnél.

 

Pogányban – ahol a repülőgyár épületének bokrétaünnepét épp a tragédia előtti napon ülték – az őszre tervezett gyártás beindításával nem az elektromos, hanem a már bevált robbanómotoros változatot, a Fusion 212-t gyártanák. A szerencsétlenül járt gépet vissza akarták vinni Kecskemétre, ahol annak gyártását tervezték. Feltett kérdéseinkre a cég nem adott választ.

 

A gyár komoly kormánytámogatást is élvez, valamint a pogányi termelés beindítása a reptérnek és Pécsnek is fontos. Az elektromos hajtás tekintetében a cég egy munkatársa szerint közös projektet vezettek az Airbussal, ugyanis egy előírás szerint a nagy gyártónak a környezetvédelmi előírások miatt is fontos minden tapasztalat, amivel az elektromos hajtás később használható mértékben segítheti az utasszállítók felszállását.

 

A rendőrség légi közlekedés veszélyeztetése miatt nyomoz, a légügyi hatóság és az eFusion motorját szállító Siemens is vizsgálódik.