Az utóbbi időkben tapasztalt váratlan meghibásodások miatt több nagy légitársaság is felfüggesztette a Boeing-787 Dreamliner utasszállító repülőgépek használatát. Az USA, Japán, India, Európa és Chile is a földre parancsolta az új fejlesztésű gépeket. A lengyel LOT kártérítést kérhet.
A világ több nagy légitársasága felfüggesztette átmeneti időre Boeing-787 Dreamliner típusú utasszállító repülőgépek használatát az utóbbi két hétben a típusnál előfordult meghibásodások miatt. A gép repülését az USA-ban és Japánban sem engedélyezik.
Az Air India hat, a chilei LAN légitársaság három darabbal rendelkezik a Dreamlinerből, amely az amerikai gyártó legújabb repülőgépe. Indiában csütörtök reggeltől nem szállhatnak fel a gépek, Chilében az amerikai légügyi hatóság (FAA) ajánlásának megfelelően átmeneti időre ugyancsak felfüggesztik a három Boeing 787-esük repüléseit.
Az európai repülésbiztonsági hivatal ugyancsak csütörtökön közölte, hogy szintén nem engedi repülni az érintett típust. Európában eddig csak a lengyel LOT légitársaság üzemeltetett két ilyen gépet (az egyik Boeing-787-est a hétvégén mutatták be Budapesten, a másik pedig már nem repült vissza Chicagóból Varsóba), és még háromra van érvényes megrendelése. Több európai légitársaságnak is rendelt a darabonként 207 millió dolláros repülőből.
Eddig ötven darabot szállítottak le a gépből
A 787-es típusból eddig világszerte 50 darabot szállítottak le, a gépek fő piaca Japán, ahol az All Nippon Airways 17, a Japan Airlines hét darabot üzemeltet. Az Egyesült Államokban egyelőre csak a United Airlines üzemeltet hat 787-est. A 787-es a Boeing legújabb, egyben technológiailag legfejlettebbnek tartott típusa, amely nemrég került forgalomba. A gépekkel kapcsolatban azonban több meghibásodást jeleztek az Egyesült Államokban, Japánban pedig szerdán kényszerleszállást hajtott végre egy 787-es, öten meg is sérültek.
Az utasszállító biztonságosságával kapcsolatban az elmúlt napokban az amerikai és a japán közlekedési minisztérium is vizsgálatot indított, miután a géptípussal a múlt héten négy kisebb váratlan esemény történt.
Meghibásodások
Bostonban elektromos tűz ütött ki a JAL egyik gépén, másnap ugyanott, ugyanannak a légitársaságnak egy másik Boeing 787-esénél észleltek üzemanyag-szivárgást. Múlt pénteken Japánban az ANA egyik ilyen típusú repülőjének egyik generátoránál olajszivárgást vettek észre, egy másik esetében pedig a pilótafülke szélvédője repedt meg (az öt üvegréteg közül egy sérült meg).
A Boeinghez eddig 800 megrendelés érkezett a 207 millió dollárba kerülő, döntően szénszálas műanyagból készült gépre, amely alacsony tömege és innovatív megoldásai miatt a cég szerint ötödével csökkentheti a légitársaságok üzemanyagköltségeit. Repülőműszaki szakemberek szerint közvetlenül a forgalomba állítás után a legtöbb géptípus esetében fordulnak elő ilyen hibák, amelyeket a gyártó megpróbál a lehető leggyorsabban kiküszöbölni. Az amerikai gyár közölte: meggyőződése, hogy a Dreamliner biztonságos és megbízható, de hozzátette: kész együttműködni a hatóságokkal a hibák okainak feltárásában.
Kártérítés igény mutatkozhat
A lengyel LOT légitársaság szerint „hatalmas” lehet az a kártérítés, amit a Boeingtől terveznek kérni a Deramlinerek kényszerű leállítása miatt, mondta a társaság vezérigazgató-helyettese csütörtökön Varsóban. Tomasz Balcerzak szerint jelenleg azt számolják, hogy mekkora költséggel jár a gépek leállítása, illetve pótlása. A kártérítés összege attól is függ, hogy mennyi ideig tart a Boeing 787-esek műszaki felülvizsgálata, és mikor repülhetnek újra a gépek.
(Forrás: MTI)
A Facebook gombja működik ugyan, de az uniós szabályok miatt nem, vagy csak nagyon ritkán tárolja a megosztások számát.