A psoriasis program

Helyi - szerző: KT
A psoriasis, azaz a pikkelysömör egyike a legrégebben ismert bőrbetegségeknek, az európai népesség közel 2 %-a szenved tőle. Vele született hajlamtól és környezeti tényezőktől függően bármely életkorban megjelenhet ez az immunrendszerrel összefüggő, életminőséget súlyosan rontó betegség, amely ellen jelenleg nem ismert teljes gyógyulást eredményező eljárás. Az átmeneti tünetmentességet eredményező kenőcsök, gyógyszerek és foto-kemoterápia mellett az orvosok és laikusok számára jól ismert a balneoterápia, a sós, az olajos vagy a kénes gyógyfürdők kedvező hatása. A pikkely-sömörben szenvedők közel 20-30 %-a esetében alakul ki gyulladásos ízületi megbetegedés, amely jellemzően rokkantsághoz vezet. A gyógyszeres kezelések nem javítják egyidejűleg a bőr és az ízületek állapotát, erre csak a gyógyvizes kezelés képes, amely mellett persze gyógyszerek alkalmazása sem nélkülözhető. Felismerve a 62 Celsius fokosan felszínre törő gyógyító víz különleges tulajdonságát, a Harkányi Gyógyfürdőkórház mozgásszervi részlegén 1957 óta eredményesen kezelik, sikeresen tünet mentesítik a pikkelysömörben szenvedő betegeket. Az országban egyedüliként harkányi gyógyvízre van klinikai vizsgálatokkal hitelesítve a psoriasis kezelésére kidolgozott a balneoterápiás eljárás. A kórház vezetése együttműködve a környék domináns szállodáival bőrgyógyászati- gondozó-, rehabilitációs központ kialakításáról döntött. A létrejött konzorciumon belül az idegenforgalmi szerepvállalást a Dráva és a Thermal szálló, valamint a Mecsektours Kft. vezetik, az egészség szakmai irányítást, és a fejlesztési programok összehangolását kórház látja el. A TDM létrejöttével számos szerep és feladat átadásra kerül, ugyanakkor a konzorcium bővítésére is sor kerül ***-s szállodák bevonásával.

A gyógy-idegenforgalom és az egészségügy együttműködése rendkívüli értéket teremt, ami kapcsán az Európai Unió 2007 és 2013 közötti költségvetése jelentős fejlesztési lehetőséget biztosít a strukturális alapok keretében Magyarország számára. A Zsigmondy Vilmos Harkányi Gyógyfürdőkórház az EU csatlakozás évére csődhelyzetbe került, de az akkori fenntartó, a Baranya Megyei Önkormányzat – a strukturális alapok igénybevételére apellálva – az intézmény fejlesztése mellett döntött. A 2004-ben indított, de teljességében 2005-ben kidolgozott fejlesztési folyamat meghatározó projekteleme, a térség jövőjét alapvetően befolyásoló „psoriasis” program. A projektről és a lehetőségekről a 2005 eleje óta a kórházat irányító Kerécz Tamást kérdeztem.

Hol tart napjainkban a projekt?

Ez egy öt éve húzódó projekt, aminek egy éve kész kellene lennie. A késés oka meglehetősen összetett. Az eredetileg mintegy tizenegy milliárd forintos projekt először feldarabolásra került (gyógy-idegenforgalmi vállalkozások, és a többi). A maradék volt az Önkormányzat, a Gyógyfürdő Zrt, a Kórház és a bevezetési marketing feladatok kapcsán a Mecsek Tours Kft. A szállodák és a Camping önállóan indultak pályázatokon nyertek… kiépítették a maguk részét.

Három és fél év várakoztatás után, 2010 márciusában a Bajnai-kormány befogadta a projektet, melyet 3,8 milliárd helyett csak hárommilliárdos programként hagytak jóvá. Az Önkormányzat szerepel a Zsigmondy sétány felújításával és a Főtér kialakításával, a Gyógyfürdő Zrt, a gyógyászati részleg további fejlesztésével, (szeretnék a lemondott „Harka” program Wellness részét átmenteni) valamint a Kórház az eredeti, a „balneológia” épület felújítását és bővítését célzó programjával. Kimarad a művelődési-ház konferencia központtá fejlesztése és a teljes program bevezetésére szánt marketing program fejlesztésének támogatása, így a Mecsek Tourst is.

Ezt követően az Orbán-kormány az uniós eljárásrendi törvénnyel összhangban ígéretet tett a 2010 júniusi jóváhagyásra, de sajnos nem került napirendre. Szeptemberben legnagyobb örömünkre kiemelt projektként bekerült a projektünk a Széchenyi-tervbe. A kormány november elején a tizennégy folyamatban lévő kiemelt projektet felülvizsgálta, és tizenkettőt nem vállalt fel ezek közül. A psoriasis program maradt a megvalósíthatók között másodmagával. Idén márciusban megszületett a kormány végleges jóváhagyó döntése, várjuk a hivatalos értesítést.

Ez a támogatás önerőhöz kötött?

Jelen esetben 46%-os a támogatási arány, a kiírási feltételek szerint maximum 50% lehetne. A kórház és az Önkormányzat esetében az ÁFA-val növelt összegre számítottan a Gyógyfürdő esetében a nettó összegre.

Az uniós szabályrendszerben van egy olyan kitétel, hogy a támogatás végleges folyósításához hetven százalékot meg kell valósítani a támogatási szerződésben rögzített műszaki tartalomból és „indikátorokból” (olyan adatok, amelyeken keresztül mérhető a megvalósítás), ellenkező esetben nem számolható el támogatás a kiemelt projektre. Ezt a hetven százalékos szabályt úgy kell érteni, hogy a projekt egésze mellett a résztvevők saját al-projektjei külön-külön is legalább hetven százalékban meg kell, hogy megvalósuljanak. Az önkormányzat projektrésze tizenhárom, a fürdőé harmincnyolc, a kórház projektrésze negyvenkilenc százalékos. tehát például, ha mi száz százalékra teljesítünk, a fürdő a rá eső rész hetven százalékára, azaz közel huszonhét százalékra, akkor kapunk támogatást. Ha a fürdő nem hozza a hetven százalék fölötti teljesítményt, senki sem részesül támogatásban.

Milyen megoldást tud ajánlani a kórház, amennyiben valamelyik fél nem rendelkezik a szükséges önerővel?

A saját számunkra kidolgoztunk egy „B” programot. Amely arra az esetre ad megoldást a kórháznak, ha partnerek nem tudják biztosítani a saját részük legalább hetvenszázalékos megvalósulását. Ebben az esetben a fürdő csarnokokat és a balneológia épületét felújítjuk de nem fejlesztünk, hanem a nővérszállót leszünk kénytelenek átalakítani és a szanatóriumi szárnyban alakítunk ki a fizető betegek számár a „hotel” szolgáltatást – ez az egészségügyben kiemelt komfortú kórtermet jelent. Az 1,537 Mrd forintos fejlesztés helyett 429 millió forintos beruházás valósul meg ebben az esetben.

A projekt egészére vonatkozóan a legkülönbözőbb kezdeményezésekkel találkoztam. Többen felvetették a kórház és a fürdő egyesítésének lehetőségét, de ez nem az én kompetenciám, hanem a tulajdonosoké, az Önkormányzatnak ha tényleg van ilyen szándék elsődlegesen a Baranya Megyei Közgyűlés Elnökével kell felvenni-e a kapcsolatot.

A kórház főigazgatójaként nem turkálhatok a partnerek zsebében. Abban bíztam, hogy a fürdő vagyonrendezése megtörténik, és ennek következtében hitelképessé válik (a földterületek értéke nem a mai értékén volt bevezetve a fürdő vagyonában). További megoldásként támogattam a partnereknek azt a kezdeményezését, hogy a Gyógyfürdő Zrt részvényeinek egyfajta kockázatközösségen alapuló értékesítését indítsák el. Nem csodálkozom a nehézkes döntésen, hiszen én magam is kétségbeesett lépésnek tartom, de meggyőződésem, ha nem történik valami minden eddigi igyekezete a városnak odaveszhet.

Háromféle megoldás lehetséges: az egyik, ha a lakosságot és a helyi vállalkozókat keresik fel, hogy egy kötött a javasolthoz közelítő áron vásároljanak. Ha novemberben nekiláttak volna, mostanra mintegy százötven-kétszáz milliós bevételre tettek volna szert. Második, hogy lehet befektetőre várni, azonban mindenki menedzsmentjogot szeretne a pénze biztosítékául a kisebbségi tulajdonrész mellé, ami az „ő” szempontjából teljességgel érthető is. Megoldásként jelentkezhet, hogy a fejlesztés megvalósítása kapcsán kereshető olyan kivitelező, aki „megelőlegezi” az önerőt. Nyilván biztosítékként csak részvényt tudnak felajánlani, esetleg ingatlanokat… A kórház szempontjából egyik sem igazán optimális, mert hordozza annak a lehetőségét, hogy a vízjog kikerül a kontroll alól.  Az Önkormányzat számára ez azért jelenthet megoldást, mert az egyetlen érdemi szabadon értékesíthető vagyona Gyógyfürdő Zrt jelzáloggal nem terhelt 50 %-os részvényrésze. Bármilyen megoldás jön szóba, a város számára kedvező az lenne, ha legalább névérték ötszörösével bíró áron értékesülnének a részvények, ami megfelel annak, amennyiért véve is lett. Ez némi magyarázatra szorul. Az egymilliós részvényt azért kéne ötmillióért adni, mert a jegyzett tőke, azaz a névérték 880 millió, de a fürdő értéke nem annyi, hanem legalább három-négy milliárd még ebben az ínséges időben is, persze csak ha van rá fizetőképes vevő.

Társaságunk a Zsigmondy Vilmos Harkányi Gyógyfürdőkórház Non-profit Kft, egy az Önkormányzattal és a Gyógyfürdő Zrt-vel két éve létrejött előszerződés alapján kilencszeres árat, negyvenöt millió forintot fizetne ötmilliónyi részvényért, amiért cserébe kisebbségi részvényesi védelmet és vízjog védelmét garantáló jogokat kért. Tudomásom szerint a képviselőtestület a napokban hozott ismételten erre vonatkozó támogató döntést.

Akárhogy is, ez a történet is azt erősíti, hogy a kórház abban érdekelt, hogy a város sikeres legyen, ehhez meg is szeretnénk adni minden támogatást, mert ez a saját eredményességünk hosszú távú záloga is egyben. A magam részéről szomorúan látom, hogy Harkány legnagyobb nyereségesen működő foglalkoztatója a kórház. Biztos vagyok abban, ha önerő híján nem valósul meg ez a fejlesztési program nem egyhamar kapunk újra lehetőséget.

KT