Százmilliárdos garanciarendszer áll a takarék mögött
Dr. Kiss Endre, a Szigetvári Takarék Igazgatóságának elnökét kérdeztük a jelenlegi pénzpiaci helyzetről, mint több évtizedes szakmai múlttal
rendelkező pénzügyi szakembert.
Az utóbbi hetekben több pénzpiaci szereplő – bank és brókercég – került nehéz helyzetbe. Mit gondol erről a kialakult pénzpiaci szituációról?
Az elmúlt hetekben egy brókercég és a hozzájuk kapcsolódó bankcsoport működési engedélyét vonta vissza a Magyar Nemzeti Bank, illetve a legutóbbi hírek szerint egy további kisebb brókercég problémája került felszínre, továbbá egy kötvénykibocsátó intézet kezdeményezett csőd eljárást maga ellen.
Ezek a hírek valóban alkalmasak arra, hogy az ügyfelek bizalmát a teljes pénzügyi szektorral szemben megingassák. Fontosnak tartom kiemelni, hogy bár az ügyfelek nagy számát érinti, mégis csupán néhány pénzpiaci szereplővel történő, egyedi eseményről van szó.
Lehetnek-e bármilyen hatással az eddigi események a kisebb pénzintézetekre?
Fontos figyelembe venni, hogy az egyes pénzpiaci szereplők milyen csoport, közösség tagjai, ahogy egy kereskedelmi bank az anyabankjától bármikor forráshoz juthat, úgy már a Takarékszövetkezetek sem egyedülálló intézményként, hanem egy kereskedelmi bankhoz mérhető csoport tagjaként vannak jelen a piacon.
Az Integrációs Törvény által megszabott keretek között, a takarékok egymás kötelezettségeiért kölcsönösen felelősséget vállalva garanciaközösségbe tömörültek annak érdekében, hogy a korábbinál lényegesen nagyobb biztonságot tudjanak nyújtani ügyfeleiknek. Ez az új rendszer 2014. december 10-én épült ki végső formájában, a közösségben összesen több mint száz – alapos átvilágításon átesett – szövetkezeti hitelintézet, a Takarékbank Zrt. és a Szövetkezeti Hitelintézetek Integrációs Szervezete vállalt garanciát (felelősséget) egymásért. Az Integrációs szervezet ebben a közösségben a Magyar Államot képviseli, amely 150 milliárd forintnyi tőkével is erősítette az integrációt. A Szigetvári Takarékszövetkezet elsők között felvett tagja ennek az integrációnak, amely nem csupán a betétek biztonságát, de a szükség esetén a likviditás folyamatosságát is biztosítja minden tagintézmény számára.
A jelenlegi pénzpiaci helyzet milyen hatással van a Szigetvári Takarékra, mit érzékel ebből az Önök pénzintézete?
Azt tapasztaljuk, hogy ügyfeleink bizalma nem csökkent a jelenlegi hírek hatására, sőt az elmúlt két hétben ezres nagyságrendű új ügyfél bízta pénzügyeit a Szigetvári Takarékra. A megnövekedett számlanyitási igényekre meghosszabbított nyitva tartással reagálunk, így nyújtva gyors segítséget mind a lakossági mind a vállalati ügyfelek számára. Ebben az időszakban több önkormányzat is Takarékunkat választotta számlavezető bankjaként, ezen túl alapítványi és egyesületi ügyfélkörünk is jelentősen gyarapodott.
A felfüggesztett – nem a takarékszövetkezeti közösségbe tartozó – pénzintézeteknél kialakult helyzet miatt likviditási problémákkal küzdő vállalatok számára is gyorsított hitelbírálatot biztosítunk, így nem csak számlavezetés terén, hanem a hitelezési területen is tovább fogunk erősödni.
Manapság a fiókbezárások jellemzőek, így meglepő, hogy a Szigetvári Takarék fiókot tervez nyitni. Hol és miért kerül sor a fióknyitásra?
Megbízást kaptunk az Országos Betétbiztosítási Alaptól, hogy a DRB csoport ügyfeleinek kártalanítási folyamatában kifizető helyek legyünk Baranya és Somogy megyében egyaránt. Ez a helyzet magával hozza, hogy miután Barcson nincs takarékszövetkezeti kifizető hely, ezért a magasabb színvonalú kiszolgálás érdekében, Barcson március közepétől értékesítési pontot nyitunk, ahol állunk ügyfeleink rendelkezésére.
Célunk, hogy az értékesítési pontot a lehető legrövidebb időn belül, a megfelelő engedélyek beszerzését követően fiókká alakítsuk át Barcson.
Ennek köszönhető tehát, hogy új munkaerőt keresnek?
A hazai bankszektorban jelenleg kivonulásokról, fiókbezárásokról értesülünk. A Szigetvári Takarék ebben a piaci lehetőséget látja, és ezt kihasználva folyamatosan új munkaerőt keres. Jelenleg is 8 pozícióra zajlik a munkatársak kiválasztása nálunk.
Alapvető célunk a bővülés, valamint az ügyfélkörünk magas színvonalú kiszolgálása, amelynek elengedhetetlen feltétele többek között a képzett munkaerő, és létszámunk bővülési elképzeléseinkhez igazított növelése.
Beszéltünk a DRB csoport ügyfeleinek kártalanításáról, arról tudna pár szót mondani, hogy hogyan fog megvalósulni az ügyfelek kifizetése?
A takarékszövetkezetektől és más pénzintézetektől függetlenül a kártalanítást az Országos Betétbiztosítási Alap irányítja és biztosítja az ehhez szükséges összegeket. A kártalanítás – összeghatártól függően – a Magyar Postán, OBA kártyán valamint a takarékszövetkezeti hálózaton keresztül történik. Minden érintett ügyfél a napokban fog levelet kapni az OBA-tól, amelyből részletesen tájékozódhat arról, hogy pontosan melyik nap és milyen módon, illetve helyszínen tud hozzájutni pénzéhez.
Végezetül engedjen meg még egy kérdést: Mit gondol az új integráción belül a Szigetvári Takarék jövőjéről?
A Szigetvári Takarék meghatározó tagja az új, több mint 100 szövetkezetet tömörítő Garanciaközösségnek, az ország legnagyobb Takarékaként a legmagasabb színvonalon is kívánjuk ügyfeleinket kiszolgálni. Három megyében található 28 fiókunkkal méltó versenytársa vagyunk a térségben a kereskedelmi bankoknak a lakosság, a vállalkozások és az önkormányzatok körében is.
A Facebook gombja működik ugyan, de az uniós szabályok miatt nem, vagy csak nagyon ritkán tárolja a megosztások számát.