ÁSZ jelentés: a pénzügyi egyensúly 2013-2014 között nem állt fenn

Helyi - szerző: HH

Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) befejezte Harkány és Sellye pénzügyi és vagyongazdálkodása megfelelőségének ellenőrzését – tájékoztatta lapunkat az intézmény. Harkány ellenőrzése során a számvevők a pénzügyi gazdálkodás, valamint a vagyongazdálkodás és vagyonkezelés szabályozottsága terén tártak fel hiányosságokat 2011-14 közötti évek tükrében.

 

Sellye ellenőrzése során a pénzügyi szabályozás, a belső szabályzatok, a vagyongazdálkodás szabályozása, a pénzügyi gazdálkodás, valamint a vagyonváltozást eredményező döntések végrehajtása esetében állapított meg szabálytalanságokat az ÁSZ.

 

Az ÁSZ jelentés Harkány esetében a pénzügyi gazdálkodás szabályozása terén fedett fel hiányosságokat, mint mondták, a vagyongazdálkodás és a vagyonkezelés hiányos szabályozottsága kockázatot jelentett az önkormányzati vagyon védelme szempontjából. Kiemelik, a pénzügyi egyensúly 2013-2014 között nem volt biztosított.

 

Harkány önkormányzatának 2014. évi költségvetési beszámolója szerint több mint 1,6 milliárd forint bevételt ért el, és több mint 1,1 milliárd kiadást teljesített. Az Önkormányzat vagyona az ellenőrzött időszak alatt 1,7 milliárd forintttal (21,9 százalékkal) nőtt.

 

Az ÁSZ most lezárult, 2011-2014. évekre vonatkozó ellenőrzése során megállapította, hogy nem készítették el a pénzügyi kihatással bíró, jogszabályban nem szabályozott belső eljárásrendeket, az Önkormányzati Hivatal SZMSZ-ét. A vagyonrendelet nem tartalmazta a vagyonkezelés ellenőrzésének részletes szabályait, a követelésről való lemondás módját és eseteit. Az operatív gazdálkodási jogkörök szabályozása és e jogkörök gyakorlása sem felelt meg a jogszabályi előírásoknak – írták.

 

Mint fogalmaznak, a pénzügyi egyensúly 2013-2014 között nem állt fenn. A fizetési kötelezettségek teljesítése határidőben nem történt meg, a követelések behajtása érdekében rendszeresen intézkedéseket tettek. A gazdálkodással összefüggő, pénzügyi egyensúlyt befolyásoló kockázatok mérséklésére azonban nem megfelelően működtették a kockázat-kezelési rendszert. Az adósságot keletkeztető ügyletek megkötése során egy eset kivételével a vonatkozó jogszabályi előírásoknak megfelelően jártak el – áll az összefoglalóban. Az adósságkonszolidáció során a Magyar Állam 2013-ban az adósságállomány 70 százalékát – több mint 3,1 milliárd forint tőketartozást és annak járulékait – 2014-ben a fennmaradt – kötvény- és hitelállománnyal kapcsolatos – fizetési kötelezettségeket vállalta át. Az adósságkonszolidáció eredményeként a pénzintézeti kötelezettségek megszűntek.

 

Nem stimmeltek az ingatlan-nyilvántartások

 

Az önkormányzati vagyon kimutatása során az ingatlan-nyilvántartások jogszabályi előírás szerinti egyeztetését nem végezték el, a költségvetési beszámolók mérlegének alátámasztottsága nem volt megfelelő. A követelések elengedése szabályszerűen történt, a behajthatatlan követelések leírása azonban elmaradt – áll az ÁSZ közleményében. Az önkormányzat beruházásokat, felújításokat megalapozó döntései megfelelőek voltak. Az önkormányzati vagyon értékesítése során

 

előfordult, hogy az eladási árat nem értékbecslés alapján határozták meg.

 

Egy gazdasági társaság veszteséges gazdálkodásának elkerülése érdekében nem a jogszabályban előírt határidőn belül intézkedtek. A gazdasági társaságokban lévő részesedések nyilvántartása, az értékvesztés elszámolása nem felelt meg az előírásoknak. Az erőforrásokkal való szabályszerű gazdálkodáshoz szükséges követelmények számonkérése és ellenőrzése nem minden esetben történt meg, az erőforrásokkal való hatékony gazdálkodáshoz szükséges követelményeket nem határozták meg. Az Önkormányzatnál az integritás szemlélet érvényre jutása érdekében további intézkedések megtétele szükséges – állapították meg. Az ÁSZ jelentésében szereplő javaslatok alapján a polgármesternek 30 napon belül intézkedési tervet kell készítenie.