A mobilpiacra is betör a MOL

Belföldi hírek - szerző: Kacsúr Tamás

Saját márkás mobiltelefon-szolgáltatást indít hétfőtől a Mol – írta csütörtöki számában a Népszabadság.

 

Saját márkás mobiltelefon-szolgáltatást indít hétfőtől a Mol – tudtuk meg. A vállalat üzemanyagtöltő állomásain vásárolható telefon és feltöltőkártya Mol Mobile márkanéven fut. Az olajtársaság partnere a Magyar Telekom: a távközlési cég biztosítja a mobilkommunikáció teljes technikai hátterét. A vásárolt számok előhívója is 30-as lesz.

 

A Mol a többi szolgáltatónál kedvezőbb percdíjakat és gyorsabb, rugalmasabb ügyintézést ígér. Kétségtelen, az éjjel nyitva tartó több száz Mol-kúton akár akkor is telefonszámhoz juthatunk, amikor a mobilboltokban már nem. Az egyenleget a Mol Mobile saját weboldalán is fel lehet tölteni. A csomaghoz első körben a Samsung négy, hagyományos és okostelefonját kínálják. Ismereteink szerint az alappercdíj minden napszakban és belföldi irányba egységes lesz, ami többnyire valamivel a versenytársak – köztük a T-Mobile – jelenlegi tarifái alatt húzódik. Ám a Mol Multipont névre hallgató törzsvásárlói programjában részt vevők további 30 százalékos kedvezményt kaphatnak ezekből a percdíjakból.

 

Az ily módon olcsóbb feltöltőkártya árát átszámolva legalábbis 30 forint alatti percdíj jön ki. Értesülésünk szerint a Mol a dohányárusítás tilalma folytán megcsappanó shopforgalmat igyekszik az új termék bevezetésével valamelyest élénkíteni. A Magyar Telekom és a Mol mostani együttműködése a két társaság között júliusban kötött stratégiai megállapodás első kézzelfogható eredménye.

 

Szakértők szerint a Mol programja kevesebb, mint egy klasszikus virtuális mobilszolgáltatás, de több, mint egy egyszerű logóragasztás. Előbbiből egyelőre egy működik az országban, a 31-es előhívót kínáló Tesco Mobile, amely szintén egy meglévő mobilszolgáltató, a Vodafone hálózatát használja. A Mollal kötött szerződésrendszer valamelyest hasonlít a Lidlére, amely tavaly január óta Blue Mobile néven értékesíti feltöltőkártyás termékeit, szintén a Magyar Telekommal a háttérben.

 

A Telenor 2010-ben indította útjára a prémium szolgáltatásokat is kínáló Red Bull ­Mobile-t, amelynek értékesítése a várakozásokat jelentősen alulmúló teljesítmény miatt ez év elején megszűnt. Úgyszintén igen kedvezőtlen hírek övezik az első hasonló rendszerű, a Vodafone és az állami Magyar Posta együttműködéséből létrejött Postafont is.

 

A Magyar Telekom és a Mol július közepén kötött stratégiai megállapodást, azonban annak pontos részleteit akkor nem hozták nyilvánosságra. A kiadott közlemény szerint: “Christopher Mattheisen, a Magyar Telekom vezérigazgatója és Hernádi Zsolt, a MOL elnök-vezérigazgatója írta alá a két vállalatcsoport között létrejött stratégiai megállapodást ma Budapesten. A megállapodás az értékesítés, a kiskereskedelem, az energia-kiskereskedelem és az informatika területét érintő együttműködésekről szól.”

 

“Az együttműködés mindkét fél számára előnyös, egyúttal hozzájárulhat hazánk gazdaságának bővüléséhez is, de legfőbb nyertesei mégis ügyfeleink lesznek, hiszen közösen jobb és nagyszerűbb szolgáltatást tudunk nyújtani” – mondta a szerződés aláírása után Hernádi Zsolt, a MOL elnök-vezérigazgatója. A Telekom vezére hozzátette: “Már ma is számos lehetőséget látunk az együttműködésben, és biztos vagyok abban, hogy a MOL-lal kötött stratégiai partnerségünkből további, közösen megvalósítható tervek is születnek majd.”

 

A saját márkás és virtuális szolgáltatások egyelőre nem hoztak áttörő sikert Magyarországon. Az első próbálkozó a Postafon volt, a Magyar Posta elsősorban a vidéken élő nyugdíjasokra alapozta a Vodafone hálózatán nyújtott szolgáltatást, azonban a 2009-re várt ötezet és a 2010-re ígért 70 ezer ügyfelet nem sikerült összegyűjteni, az előfizetők száma a mai napig megrekedt néhány tízezres szinten. A Telenor indította Red Bull Mobile 2010-ben óriási felhajtás közepette jelent meg, azonban a drága tarifákhoz belépőkategóriás készülékeket kínáló konstrukció annyira érdektelen volt, hogy az év elején meg is szüntették.

 

Két ilyen szereplője van még a magyar piacnak, a Lidl-féle Blue Mobile, amelyhez a Magyar Telekom adja a hátteret, valamint a Tesco Mobile, amely az áruházlánc és a Vodafone együttműködéséből jött létre. Utóbbi tekinthető az egyetlen virtuális mobilszolgáltatónak Magyarországon, az ügyfelek itt nem a Vodafone-nal kötnek szerződést, hanem a két cég vegyesvállalatával – az ügyfelek a 31-es előhívó számon érhetők el. A Tesco Mobile – hasonlóan a MOL Mobile-hoz – erőteljesen alapoz az üzletláncnál törzsvásárlói kártyával rendelkezőkre.