Jön az új Malév: Sólyom lesz a neve

Belföldi hírek - szerző: KT

Piros-fehér-zöld lesz a festése, Sólyom lesz a neve az új hazai légitársaságnak. A vállalat hamarosan már jegyeket árulna, és jövőre a tengerentúlra is repülne. Vajon hogy ejtik ki nevét a franciák?

 

A napilap cikke szerint hamarosan zászlót bont a régóta várt Malév-utód, az új nemzeti légitársaság. Cégbírósági adatok szerint június 13-tól hatályos a Sólyom Hungarian Airways Kft. változásbejelentése. A cég képviselője Vágó József, aki korábban a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légiközlekedési Igazgatóságának igazgatója volt.

 

Augusztusban indulhatnak a járatok

 

Repülőtéri információk szerint a Sólyom mögött álló „közel-keleti kisebbségi befektetők” segítségével már augusztusban megindulhatnak a járatok európai és közel-keleti célállomásokra. A cég kezdetben hatgépes flottával kezdi meg tevékenységét, de a tervek szerint 2017-re ötven gépe repül majd. A flotta értéke megközelíti a négymilliárd eurót. Az első évben 700 munkatársat vesznek fel, három év alatt a létszám elérheti a háromezret – közölték a Magyar Nemzet forrásai. Jövőre el kívánják érni a tavaly februárban összeomlott Malév utasforgalmát, azaz a hárommilliót, 2017-re pedig már nyolcmilliós szám áll a tervekben.

 

A Sólyom nem a fapadosok versenytársa kíván lenni, hanem a prémium kategóriában versenyez a Turkish Airlinesszal vagy épp az Emiratsszel – mondta a Magyar Nemzet informátora, aki azt is sejtette, hogy a vállalat a bádogváros helyett luxusvárókban kényezteti majd utasait.

 

Több mint egy éve nincs Malév

 

2012. február 3-án történelmi pillanat következett be a magyar légiközlekedésben, a 66 éve működő Malév bejelentette a leállást. A légitársaság évek óta húzódó problémáira és a sorozatos veszteségekre az Európai Bizottság ítélete tette fel a pontot, ami az elmúlt években kapott állami támogatások visszafizetésére kötelezte a Malévot. A cégnek nem maradt más választása: fizetésképtelenségre hivatkozva beszüntette működését. A versenytársak, különösen a diszkont légitársaságok azonnal kapacitásbővítésekkel reagáltak a piacon keletkező űrre. Egy új magyar légitársaság indításáról azóta folyamatosan voltak spekulációk még egy év elteltével is, de egyelőre semmit nem lehet tudni biztosan.

 

Mik a lehetőségek?

 

Az EU-n kívüli repülési jogok voltak azok, amelyek még értéket képviseltek a Malév hagyatékából. Mint ismeretes, a légiközlekedés még nem liberalizált a világban, bár Európán belül szabadon indíthatnak járatokat a légitársaságok, viszont az EU-n kívüli országokkal bilaterális kormányközi megállapodások szabályozzák, hogy melyik légitársaság, hova, hány járatot indíthat. Ezekkel a repülési jogokkal a Malév rendelkezett, amelyek a légitársaság csődjét követően felszabadultak. Ezek egy részét a Wizz Air kapta meg, amely az elmúlt hónapokban sorozatban jelentett be újabb és újabb célállomásokat, sokat az EU-n kívülre, többek között Egyiptomba, Azerbajdzsánba, Dubajba és Isztambulba.

 

Ezek alapján kérdéses, hogy milyen lehetőségei maradtak egy új magyar légitársaságnak, miután a versenytársak szinte minden fontosabb, nyereséges, vagy nyereségesnek ígérkező útvonalat lefednek. Különösen annak fényében, hogy a tendenciák abba az irányba mutatnak, hogy a rövid távú útvonalakon a diszkont légitársaságok veszik át a hatalmat. Legutóbb például a Lufthansa jelentette be, hogy sok európai járatát átveszi fapados leánya, a Germanwings.

 

Egy megkérdezett szakértő szerint a kérdés az, vajon az egy hónap múlva történő induláshoz valóban megvannak-e a feltételek: az üzemeltetési engedély, a leszállásii jogok, a résidők, a nemzetközi koordináció. Információk szerint az új légitársaságnak még nincs üzemeltetési engedélye (AOC, Air Operation Certificate) a magyar hatóságtól.


A Facebook gombja működik ugyan, de az uniós szabályok miatt nem, vagy csak nagyon ritkán tárolja a megosztások számát.