Beszélgetés Dr. Imri Sándorral

Helyi - szerző: Kacsúr Tamás

Az októberi választásokon elsöprő fölénnyel Harkány polgármesterévé választott Dr. Imri Sándort kérdeztem az eltelt rövid időszak alatt történt változásokról, változtatásokról, találgatásra okot adó szóbeszédek kapcsán.

Eltelt egy jó hónap a választások és beiktatásod óta. Milyen intézkedések történtek ez idő alatt?

Rengeteg intézkedés történt. Például még mindig van közvilágítás, annak ellenére, hogy az előző vezetés óriási, 45 milliós tartozást hagyott hátra. Ez és az ilyen intézkedések nem látszanak, habár rengeteg erőfeszítést igényel, hogy fenntartsuk azt, amit az előző polgármester ránk hagyott és hitelből működtetett, és amit továbbra is szeretnék működtetni. Vannak tehát olyan láthatatlan, ám a háttérben rengeteg munkát igénylő intézkedések, amik csak arra szolgálnak, hogy változatlan formában működtessük az önkormányzatot, és ez a legnehezebb. Azért nehéz, mert pénz nélkül mulatni nagyon bajos, és ahova nyúlunk, ezt látjuk. Mindenkinek tartozunk, és mondhatnám így, az előző polgármester mulatott, és mi álljuk a cehhet. Gondolok itt például a szüreti fesztivál költségére is, hiszen nemrégiben jött egy nagyon barátságtalan levél, hogy fizessük ki a számlát, amiből a tűzijátékos szüreti fesztivál meg lett tartva. Átütemeztük azokat a hiteleket, amiket ugyan felvett az előző polgármester, csak elfelejtett belőlük bármit is kifizetni. Egy éve például felvett 180 millió forintot, aminek eddig csak a kamatát fizette a város, így változatlanul fennáll ez a fizetési kötelezettség. Átütemeztük, félévente 30 millió forintot kell csak ezért fizetni, nem tudom, mire ment el ez a pénz.

Folyamatban van valamiféle átvilágítás,vizsgálat?

Az átvilágítást megrendeltük, elindult, a képviselőtestület döntött róla. 30 munkanapos határidővel vállalták, hogy elvégzik az önkormányzat átvilágítását. Nem tudom, milyen eredménnyel zárul. Számomra a legnagyobb tanulsága akkor lesz, ha megkapom a választ arra, hogy Harkány hogy jutott ide, ilyen sanyarú helyzetbe. Pedig még most is a helyi adóbevételeink nagyságrendekkel meghaladják a hasonló nagyságú településekét.

Felröppent a hír, hogy több közintézmény átszervezése várható.

Nem átszervezésről van szó. Egyrészt az ilyen folyamatokat késleltetik a törvények, mert például a közoktatási intézményekhez – óvoda, iskola, zeneiskola, hatosztályos gimnázium, amiket működtet az önkormányzat – tanév közben nem, csak szorgalmi időszakon kívül lehet hozzányúlni, de a döntéseket addig meg kell hozni. Úgy mondanám, nem átszervezése, hanem újragondolása zajlik az intézményeknek, mert van egy csomó olyan feladata a városnak, amit nem kötelező feladatként lát el. A nem kötelező feladatokat ilyen helyzetben újra kell gondolni, hiszen nincs miből vállalni, amikor a kötelezőre sincs pénz.

Sok találgatásra ad okot a fürdő helyzete is. Többször elhangzott, hogy tulajdoni hányad eladása, befektető bevonása válhat szükségessé. Vannak ilyen irányú törekvések, tervek?

A fürdőt először is piacképessé kell tenni. Most mindenféle eladás – én úgy gondolom – elkótyavetyélését jelentené a fürdőnek, pedig a gyógyvíz, ami egyedülálló, nagyon nagy értéket képvisel. A fürdő, amióta megvette az önkormányzat, egy csöppet sem fejlődött, semmiféle fejlesztés nem volt, sőt, még azokat a napi működés és napi elhasználódás során felmerült gondokat sem tudja a fürdő nagyon megoldani, mert az önkormányzat folyamatosan fejőstehénnek nézi, ahonnan különféle pénzekhez lehet jutni a működésének fenntartásához.

Az emberek megelégedettséggel konstatálták az önkormányzati járművek munkaidőn kívül való letételét. Milyen intézkedések várhatóak még a továbbiakban?

Az nagyon csak a kezdetét jelenti az intézkedéseknek, egy racionális működést szeretnénk kialakítani, ennek a kezdeti és azonnal meghozható lépését láthatták – de ez tényleg csak egy nagyon kicsi része. Én mindenkinek tiszta lapot és esélyt adok. Minden a munkán múlik, senkinek sem feketepont, hogy az előző rendszer alkalmazottja volt, arról senki sem tehet, ki volt a főnöke, sokkal inkább felelős mindenki, hogyan és milyen szinten végzi a munkáját, hogy áll hozzá a városvezetés által képviselt irányhoz, mennyire tud velünk azonosulni, mennyire szeretne segíteni, mennyire szeretne esetleg keresztbe tenni. Egy hónap kevés, hogy az ember messzemenő következtetést vonjon le, de nyilvánvaló, hogy mihelyt kialakul bennünk egy kép, meg fogjuk tenni a szükséges intézkedéseket, ebben benne van az is, hogy néhány pozícióban személyi változások fognak történni, amelyek a város életére és a munka menetére nagymértékben befolyással vannak. A dolgozók tekintetében racionalizálás fog bekövetkezni, ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy megválunk olyan emberektől, akik nem jól végzik a munkájukat, hanem egyfajta hatékonyságnövelést fog jelenteni, és bizony kevesebb embernek kell majd egy kicsit nagyobb elánnal végezni a munkát, mert háromszáz embert ez a város nem tud eltartani.

A korábbi egyszemélyes városvezetéssel szemben milyen elvárásoknak kíván megfelelni?

A kampányban elhangzott csapatmunkára a városvezetésben a képviselőtestület és a bizottságok a megfelelő közösség. Nagy a várakozás a lakosság irányában, és bizonyos körök némi csalódottságot tapasztalva jelzik felém, hogy még mindig bizonyos emberek pozícióban vannak. Ezúton is közlöm azokkal, akik egyfajta mohácsi csatatérré szerették volna változtatni Harkány városát, hogy nem vagyok senkinek az eszköze senkinek a lenyakazásában, az önérdekből történő eltávolításában. Én a város polgármestere vagyok, és ha javítani tudok a helyzeten és alkalmasabb embert találok arra a posztra, ahol esetleg alkalmatlanabb ül, azt meg fogom tenni. De pusztán önös személyi érdekből senkinek az ajánlására vagy követelésére nem fogok embereket sem elbocsátani, se egyéb módon lehetetlenné tenni.

KT