2011 március 3-tól új vezérigazgató irányítja a Harkányi Gyógyfürdőt, a tizenkét pályázó közül a püspökladányi Schwarcz Tibor került ki győztesen. Sokakban felmerült a kérdés és kritikusként bírálták a döntést, miért nem harkányit választottak az intézmény élére. A bírálatra Döme Róbert önkormányzati képviselő, a pályázatokat elbíráló bizottság tagja egyszerű magyarázatot adott: harkányi nem pályázott. Schwarcz Tibort az őt körüllengő kérdésekről és szóbeszédekről kérdeztem.
Messziről került Harkányba, városunk legjelentősebb intézményének élére. Kérem, mondjon valamit önmagáról, családjáról, szakmai múltjáról.
Püspökladányi születésű vagyok, Debrecenben végeztem tanulmányaimat, ott szereztem mindkét környezetvédelemhez kapcsolódó diplomámat. Emellett több OKJ-s végzettségem van. Életem úgy alakult, hogy részt vettem az államigazgatásban is. Első munkahelyem a Tiszántúli Vízügyi Igazgatóság volt, majd a Kabai Cukorgyárhoz kerültem, ahol pénzügyi és környezetvédelmi vonalon dolgoztam. Ezt követően nemzetközi bizottságok által környezetvédelemmel foglalkoztam, majd válságmenedzselésbe kapcsolódtam be. Ez a Nitrokémia Zrt. és a Mecsekérc Zrt. pénzügyi átvilágítását jelentette. Ezt követően pályáztam meg a Harkányi Gyógyfürdő vezérigazgatói posztját.
Szakembereket segítik a munkáját. Kik ők, mit tudhatunk róluk?
Nem gondolom azt, hogy harminckét évesen én értek mindenhez a legjobban, épp ezért pályázatom során végig hangsúlyoztam, hogy komoly pénzügyi és marketing szakembereket hozok a vállalathoz. Mindössze egy hónapja látom el a tisztséget, de azt mondhatom, hogy a fürdő marketing koncepciója – hogy enyhén fogalmazzon az ember – nincs a csúcsra járatva. Ennek kidolgozásában nagy hasznát fogom venni a marketinges tanácsadóknak. Azt gondolom, hogy most a világban más országos hírű fürdővárosainkról sem hallanak igazán, megfelelő tálalásban és megfelelő hangsúllyal, Harkányról pedig sajnos végképp nem, kicsit elfeledkeztek róla.
Milyen konkrét lépéseket tervez, illetve tett már meg?
A konkrét lépések: a HGYF Zrt. gazdasági működőképességét biztosítandó, a hitelintézetekkel és a fő szolgáltatókkal ( energia, víz ) vettem fel elsőként a kapcsolatot és megkezdtem a tárgyalásokat a folyósított hitelek, valamint a szolgáltatók esetében a tartozásunk átütemezéséről. Ez nagyon fontos lépés volt, hiszen enélkül ellehetetlenült volna már a működés. Ezen kívül a felénk fennálló tartozások mihamarabbi és minél hatékonyabb behajtásáról is gondoskodtam, eddig ezek sem voltak megfelelő hatásfokkal kezelve.
A TDM-ben látom a marketing jelenét és jövőjét, épp ezért olyan szakembereket kértem fel segítségül, akik országos szinten is komoly eredményeket tudnak felmutatni. Egyikőjük, Horkay Nándor a TDM országos szervezetének az alelnöke, aki a másik szakemberrel, Máté Lajossal (Hajdúszoboszlói Vendéglátók Egyesületének az elnöke) Hajdúszoboszlón állított fel egy nagyon jól működő marketingszervezetet. A helyi szervezetben, amelynek Sarkadi Eszter személyében szintén új munkaszervezeti vezetője van, a HGYF Zrt. hangsúlyos és aktív szerepet kíván betölteni, szorosan együttműködve a további partnerekkel. Ezzel párhuzamosan elindítjuk saját marketingstratégiánkat, elsőként az internetes megjelenésre hangsúlyt fektetve.
Milyennek látja a fürdő helyzetét? Miben vár segítséget Harkánytól, a harkányi emberektől, egyesületektől, szervezetektől?
Vannak olyan feladatok, amihez sok pénz kell, vannak, amikhez kevesebb. Azt kell mondani, nem volt megfelelő érdekérvényesítés sem a finanszírozó bankok felé, de az egyéb követeléseink sem voltak elég szigorúan kezelve. Ezek tekintetében is tettünk már lépéseket, próbálunk jobb pozíciókat kiharcolni, kedvezőbb hitelfeltételeket, kedvezőbb kamatokat elérni. Nehéz feladat, de meg kell valósítani. A kulcs az összefogásban rejlik, abban, hogy sajnos meglehetősen szorult helyzetben van a szolgáltatók nagyobb része is és ezt közös előnyünkre kell, hogy tudjuk fordítani. Ha meg tudunk állapodni velük – legyenek ők étteremtulajdonosok vagy szállodások – abban, hogy a siker csak közös erőfeszítések árán érhető el, ha kohézió, összefogás tud kialakulni ebből a nehéz helyzetből és, akkor fog csak ez menni.
Az MSZP honlapján elnökségi tagként szerepel egy Schwarcz Tibor. Politikai ideológiájáról tudhatunk valamit?
Harkányi Hírek fórumhozzászólásai között olvastam, hogy azonosítottak vele. Sajnos, aki a hírt generálta, nem tudott megfelelően utánanézni, nem én vagyok. Az üggyel kapcsolatban két generációt tévesztettek, nagypapámról van szó, ő valóban volt MSZP-s vonalon helyi képviselő. Én alapvetően jobboldali elkötelezettségű vagyok, szüleim is már a polgári értékrendet adták át nekem. A jelenlegi kormánypárt oldalán is jó kapcsolatrendszerem van, és ezt a térség érdekében fel fogom használni, akár a fürdőt és a kórházat átölelő nagy projekt tekintetében is. Ennek kiemeltté nyilvánított státusza a közelmúltban tartott, gyógykórházbeli tárgyaláson is megerősítést nyert, én a HGYF Zrt. nevében azt tolmácsoltam, hogy jelenleg a likviditás helyreállítása a legfontosabb feladat. Ha a fürdő stabil lábakon áll, akkor tudjuk csak bevállalni a nagy projekt véghezvitelét, nem élvezhet prioritást a likviditási problémákkal szemben. Azonban le szeretném szögezni, hogy annak megvalósításában is elkötelezett cégünk, keressük a megoldási lehetőségeket, egyenlőre azonban problémákba ütközik, hogy az egész finanszírozása egy közel ötven százalékos önrészt igényel. Nehéz lesz megoldani, komoly kihívást jelent.
Szóba jöhet-e befektetők bevonása?
A most adható ajánlatok olyanok, amiket két vagy három év múlva nem kaphat meg senki, ezért fontos a spekulánsokat kiszűrni. Több befektetői csoporttal is felvettem a kapcsolatot, akik szállodai vagy akár más beruházást is hoznának Harkányba. Ezek között volt külföldi és magyar is. Két előrehaladott tárgyalásról tudok beszámolni, egy szálloda és egy más jellegű beruházással kapcsolatban. Mindkettő külön-külön is alkalmas lenne a gyógyfürdő likviditásának helyrebillentésére. A szállodalánc kialakítását célul kitűző debreceni csoport egyik projektje Hajdúszoboszlón már elindult, most kapják meg a harkányi ajánlatot.
Télen elkezdődött a beléptető rendszer korszerűsítésének, koncepciójának kidolgozása. Hol tart ez a folyamat?
Hallottunk róla, hogy komoly visszaélések is történtek adott esetben a beléptetési rendszerrel kapcsolatban, illetve, hogy ennek nem volt megfelelő a kialakítása. A hetekben tárgyaltam az ország egyik legnagyobb cégével, aki nem csak beléptető, hanem vendégirányítási rendszerek telepítésével is foglalkoznak. Urbán József műszaki igazgató úr végigvezette őket a fürdőn, és megbeszélték a koncepciót, a napokban várunk tőlük ajánlatot. Lehetőségeinkhez képest először a gyógyfürdő részen az alaprendszer kerül beüzemelésre, amit fokozatosan bővítünk majd a strand irányába.
Számíthatnak-e a fürdő dolgozói gazdasági realizáció végett elbocsátásokra? (Mely szférában?)
Reorganizáció mindenképpen lesz. Amíg felkészülünk a strandfürdő nyitására és a szezonra, addig a teljes átszervezést nem fogom meglépni, nem akarok működési zavarokat, amit egy esetleges szezon közepi átszervezés okozhat. Egyelőre a kisebb lépéseket fogom megtenni, de mindenképp lesznek, elkerülhetetlen. Csak az időzítés a kulcsfontosságú. Alapvetően más struktúrát kívánok bevezetni a gyógyfürdő működésében.
Fürdőárak és a szolgáltatások alakulása?
Sok emberrel felvettem a kapcsolatot, mondják, hogy kicsit drágának találják a gyógyfürdő árait. Most az a meglátásom, hogy árat csökkenteni első körben nem fogunk tudni. Célul tűztem ki, hogy ne legyen infláción felüli áremelés, inkább azt nézzük meg, mik azok a részek, amik nem megfelelően kihasználtak, hogyan tudjuk például a látványfürdő látogatottságát javítani. Erre az a vezetői döntés született, hogy a gyógyfürdőbe jegyet váltó vendégeinknek térítésmentesen látogathatóvá tesszük a látványfürdőt, ezáltal is növelve a kifizetett belépőjegy árában foglalt szolgáltatásokat.
Ami nem igényel anyagi befektetést a fürdő részéről, mégis testközelből érezhető változás, hogy ne tapasztalja például egy OEP támogatott beteg, hogy ha bejelentkezik egy húszperces masszásra, tíz perccel korábban végez, míg egy német vagy cseh vendég kicsit tovább élvezheti a szolgáltatást. Ugyanúgy kell hozzáállni minden vendéghez, ne érezzen senki megkülönböztetést. Az ilyen dolgok rendbetétele prioritást élvez.
Nyári programok?
Minél több rendezvényeit szeretnénk mind Harkány, mind a gyógyfürdő szervezésében is, elkötelezett híve vagyok a hagyományőrzésnek és a gasztronómiai fesztiváloknak. A marketingszakembereink már elkezdték a különböző rendezvények stratégiánkba való beépítését.
KT
A Facebook gombja működik ugyan, de az uniós szabályok miatt nem, vagy csak nagyon ritkán tárolja a megosztások számát.