Eltörölték a magyar légiforgalmi útvonalakat

Belföldi hírek - szerző: MTI

Európában elsőként nálunk törölték el a légtérben kijelölt útvonalakat. A repülőgépek csütörtöktől korlátozások nélkül közlekedhetnek, amellyel 3 millió dollárt takaríthatnak meg a légitársaságok – közölte a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt.

 

 

A HUFRA „hungarian free route” (szabad útvonal) új forgalomszervezési koncepció lényege, hogy Magyarország légterében a ki- és belépőpontok között a lehető legrövidebb, töréspontok nélküli egyenes útvonalakon közlekedhetnek a repülőgépek, ezzel a légitársaságok mintegy 3 millió dollár értékű kerozint takaríthatnak meg évente, és 16 millió kilogrammal kevesebb szén-dioxid kerülhet a levegőbe. A HUFRA nem csak a légtérhasználók számára szolgál számos előnnyel, de a léginavigációs szolgálat kapacitását is optimalizálja, és csökkenti az irányítók leterheltségét, ezzel közvetve hozzájárul a repülésbiztonság további növeléséhez.

 

A légtér megnyitása az Európai Bizottság rendelete szerint minden tagállamra nézve kötelező, a végső határidő 2022. január 1, ettől kezdve minden 9 ezer méter feletti légtérben kötelező lesz az alkalmazása. A HungaroControl jelezte: több államban már bevezették a eljárást, de azt csak időbeli vagy térbeli korlátozás mellett alkalmazzák, a HungaroControl viszont idő- és térbeli korlátozások nélkül teljesítette az előírást.

 

Szepessy Kornél, a HungaroControl vezérigazgatója a közleményben kifejtette: az Eurocontrol és a közép-európai funkcionális légtérblokk országai is követendő példának tekintik a magyar léginavigációs szolgálat által kidolgozott megoldást. Jelezte, hogy az államhatárokon átívelő „free route” működés technikai és operatív feltételeinek megteremtéséről már tárgyalásokat folytatnak az osztrák és horvát, valamint a szlovén léginavigációs szolgálat vezetőivel.

 

A bevezetés előtt több hetes gyakorlatsorozatot hajtottak végre a HungaroControl saját kutatás-fejlesztési központjában, és egyeztettek a magyar légteret jellemzően használó húsz légitársaság szakembereivel is.


A Facebook gombja működik ugyan, de az uniós szabályok miatt nem, vagy csak nagyon ritkán tárolja a megosztások számát.