Több személyautó és egy busz ütközött össze az M6-os autópálya „C” jelű alagútjában október 12-én a késő esti órákban. Ilyen balesetek szerencsére ritkán történnek az autópályán, az alagútban meg különösen, a forgatókönyv a Katasztrófavédelem szervezésében megtartott együttműködési gyakorlat alapját képezte.
A gyakorlaton Fülep Zoltán tűzoltó ezredes, a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság tűzoltósági főosztályának vezetője, valamint az esetleges veszélyhelyzetek elhárításában résztvevő szervezetek – katasztrófavédelem, az alagutak kezelője, biztonsági tisztje és diszpécserei, a rendőrség és a mentőszolgálat – képviselték magukat, természetesen a beavatkozói állomány mellett.
A gyakorlat este kilenc órakor vette kezdetét, ekkor érkezett a bejelentés az autópálya-kezelő bátaszéki diszpécserétől a katasztrófavédelem ügyeletére, hogy a „C” jelű alagút jobb pályájának déli végénél három személyautó és egy utasokkal teli busz szenvedett balesetet, és a bejelentő szerint az egyik autó ki is gyulladt. Mivel a kamerarendszer éppen nem működött, így egyéb információ nem állt rendelkezésre.
A műveletirányítás azonnal riasztotta a szükséges erőket, amelyek két megyéből indultak útnak a baleset helyszínére: a bátaszéki önkormányzati tűzoltók, a véméndi, mohácsi, szekszárdi és bonyhádi hivatásos egységek dolgoztak a káreset felszámolásán. A véméndiek rövid időn belül megérkeztek a helyszínre a „C” alagút bal oldalán, majd teljes védőfelszerelésben a vészátjárón keresztül jutottak be a jobb pályatestre, ahol a füstölő, égő személygépkocsihoz támadó-védő sugarat szereltek a tűzcsapról. A füstgenerátor által keltett füst eltávolítása érdekében az alagút szellőztetőrendszerét is bekapcsolták. Mindeközben a bátaszéki tűzoltók is megérkeztek az északi oldal felől és egy habsugár segítségével kezdték oltani a lángoló személyautót.
Közben természetesen folyt az életmentés is, a busz könnyű sérülést szenvedett utasait kimentették és biztonságos helyre kísérték a tűzoltók. Az időközben kiérkező mohácsi, szekszárdi és bonyhádi tűzoltók pedig megkezdték a járművekbe szorult, súlyos sérültek kimentését, a munkálatokhoz a műszaki mentő járművek speciális felszereléseire, köztük a hidraulikus feszítővágóra is szükség volt. A sérültek kimentésének sorrendjét nemcsak a gyakorlatok során, hanem éles helyzetben is a mentőszolgálat kárhelyen lévő parancsnoka határozza meg. Az egyik járműből egy, a másikból két súlyos sérültet szabadítottak ki a tűzoltók és adták át a mentőknek, akik az alagút déli kijáratánál felállított baleseti sátorba vitték őket, ahol azonnal megkezdték az ellátásukat. A buszon hatan sérültek meg súlyosan, az ő kimentésükről is gondoskodni kellett. A kigyulladt autó két utasán azonban már a gyors beavatkozás sem segített, ők életüket vesztették az ütközés során.
Az esemény felszámolásához a Mecsek Autópálya-üzemeltető Zrt. bátaszéki üzemeltetési központjában vezetési törzs alakult. Az abban részt vevő szakemberek feladata az volt, hogy megszervezzék a balesetben érintett negyven személy mentésével, elhelyezésével kapcsolatos feladatokat, teendőket.
A beavatkozás végeztével a résztvevő egységek szerparancsnokai, valamint a gyakorlat megfigyelői és ellenőrzői közösen értékelték a gyakorlatot, elemezték a látottakat, mely alapján Fülep Zoltán tűzoltó ezredes megfelelt értékelést adott.
fotók: Katasztrófavédelem
A Facebook gombja működik ugyan, de az uniós szabályok miatt nem, vagy csak nagyon ritkán tárolja a megosztások számát.