Mintegy 25-30 milliárd forint forgalomra, csaknem 1,1 millió vásárlásra számítanak a magyarországi kereskedők az idei Black Friday-en. A webáruházak 62 százalékánál lesz elérhető az akció – derül ki a GKI Digital és az Árukereső.hu kiskereskedelmi index kutatás-sorozatának felméréséből.
A fekete péntek csaknem ötven éve a hálaadást követő péntek – az idén november 24-e – elnevezése az Amerikai Egyesült Államokban; ez a nap hagyományosan a karácsonyi bevásárlási szezon kezdete, amikor rendkívüli kedvezményekkel várják a vásárlókat a kereskedők. A Black Friday magyarországi áttörését a tavalyi év hozta el, bizonyítva, hogy az akcióval párosuló árkedvezményekkel a vásárlók nagymértékben befolyásolhatók. Ezért 2017-ben a legnagyobb online webáruházak már szinte a folyamatosan hirdettek akciókat készletkisöprés, árzuhanás, áfa elengedés reklámszlogennel.
A felmérés szerint sok kereskedő nem elégszik meg csupán egy nappal, népszerű a háromnapos, hétvégére is kitolt fekete péntek, de olyan cégek is vannak, amelyek egész hétre hirdettek Black Friday-akciót.
A várakozások kettősek: egyrészt felmérésük alapján minden korábbinál nagyobb a vásárlói érdeklődés és a webáruházi készülődés, másrészt kérdéses, hogy az egész évben kedvezményekhez szoktatott fogyasztóknak képesek lesznek-e ezeket meghaladó széleskörű kínálattal előállni a kereskedők.
A felmérés alapján az idén várhatóan az éves forgalom 35 százaléka jut az októbertől decemberig terjedő időszakra, hiszen a fogyasztás elsőszámú mozgatórugója a karácsony.
A CIB Bank várakozásai szerint 2017-ben minden harmadik ember vásárol majd az év egyik legnagyobb leárazásának hatására és a webáruházak forgalma a szokásoshoz képest akár a háromszorosára is nőhet az idén november 24-ére eső black friday miatt. A reprezentatív online felmérés alapján a válaszadók legnagyobb része, 47 százaléka háztartási gépet tervez vásárolni, ezt követik a szórakoztató elektronikai cikkek 42, majd a számítástechnikai eszközök 37 százalékkal. Míg ezeket főleg a férfiak vásárolják, a nők jellemzően inkább ruhára, játékra, cipőre költenek. A megkérdezettek 31 százaléka – ezen belül a nők 42 százaléka – a vásárlásaikkal már a karácsonyra készül. 86 százalék nyilatkozott úgy, hogy már élt az online vásárlás eszközével a Black Friday akcióban, miközben a fizikai üzleteket felkeresők aránya 24 százalék.
A válaszadók 61 százaléka biztonságosnak tartja az online vásárlást, a 18-30 év közötti korosztálynál ez az arány eléri a 70 százalékot.
A Facebook gombja működik ugyan, de az uniós szabályok miatt nem, vagy csak nagyon ritkán tárolja a megosztások számát.