A gyógy-idegenforgalom és az egészségügy együttműködése rendkívüli értéket teremt, ami kapcsán az Európai Unió 2007 és 2013 közötti költségvetése jelentős fejlesztési lehetőséget biztosít a strukturális alapok keretében Magyarország számára. A Zsigmondy Vilmos Harkányi Gyógyfürdőkórház az EU csatlakozás évére csődhelyzetbe került, de az akkori fenntartó, a Baranya Megyei Önkormányzat – a strukturális alapok igénybevételére apellálva – az intézmény fejlesztése mellett döntött. A 2004-ben indított, de teljességében 2005-ben kidolgozott fejlesztési folyamat meghatározó projekteleme, a térség jövőjét alapvetően befolyásoló „psoriasis” program. A projektről és a lehetőségekről a 2005 eleje óta a kórházat irányító Kerécz Tamást kérdeztem.
Hol tart napjainkban a projekt?
Ez egy öt éve húzódó projekt, aminek egy éve kész kellene lennie. A késés oka meglehetősen összetett. Az eredetileg mintegy tizenegy milliárd forintos projekt először feldarabolásra került (gyógy-idegenforgalmi vállalkozások, és a többi). A maradék volt az Önkormányzat, a Gyógyfürdő Zrt, a Kórház és a bevezetési marketing feladatok kapcsán a Mecsek Tours Kft. A szállodák és a Camping önállóan indultak pályázatokon nyertek… kiépítették a maguk részét.
Három és fél év várakoztatás után, 2010 márciusában a Bajnai-kormány befogadta a projektet, melyet 3,8 milliárd helyett csak hárommilliárdos programként hagytak jóvá. Az Önkormányzat szerepel a Zsigmondy sétány felújításával és a Főtér kialakításával, a Gyógyfürdő Zrt, a gyógyászati részleg további fejlesztésével, (szeretnék a lemondott „Harka” program Wellness részét átmenteni) valamint a Kórház az eredeti, a „balneológia” épület felújítását és bővítését célzó programjával. Kimarad a művelődési-ház konferencia központtá fejlesztése és a teljes program bevezetésére szánt marketing program fejlesztésének támogatása, így a Mecsek Tourst is.
Ezt követően az Orbán-kormány az uniós eljárásrendi törvénnyel összhangban ígéretet tett a 2010 júniusi jóváhagyásra, de sajnos nem került napirendre. Szeptemberben legnagyobb örömünkre kiemelt projektként bekerült a projektünk a Széchenyi-tervbe. A kormány november elején a tizennégy folyamatban lévő kiemelt projektet felülvizsgálta, és tizenkettőt nem vállalt fel ezek közül. A psoriasis program maradt a megvalósíthatók között másodmagával. Idén márciusban megszületett a kormány végleges jóváhagyó döntése, várjuk a hivatalos értesítést.
Ez a támogatás önerőhöz kötött?
Jelen esetben 46%-os a támogatási arány, a kiírási feltételek szerint maximum 50% lehetne. A kórház és az Önkormányzat esetében az ÁFA-val növelt összegre számítottan a Gyógyfürdő esetében a nettó összegre.
Az uniós szabályrendszerben van egy olyan kitétel, hogy a támogatás végleges folyósításához hetven százalékot meg kell valósítani a támogatási szerződésben rögzített műszaki tartalomból és „indikátorokból” (olyan adatok, amelyeken keresztül mérhető a megvalósítás), ellenkező esetben nem számolható el támogatás a kiemelt projektre. Ezt a hetven százalékos szabályt úgy kell érteni, hogy a projekt egésze mellett a résztvevők saját al-projektjei külön-külön is legalább hetven százalékban meg kell, hogy megvalósuljanak. Az önkormányzat projektrésze tizenhárom, a fürdőé harmincnyolc, a kórház projektrésze negyvenkilenc százalékos. tehát például, ha mi száz százalékra teljesítünk, a fürdő a rá eső rész hetven százalékára, azaz közel huszonhét százalékra, akkor kapunk támogatást. Ha a fürdő nem hozza a hetven százalék fölötti teljesítményt, senki sem részesül támogatásban.
Milyen megoldást tud ajánlani a kórház, amennyiben valamelyik fél nem rendelkezik a szükséges önerővel?
A saját számunkra kidolgoztunk egy „B” programot. Amely arra az esetre ad megoldást a kórháznak, ha partnerek nem tudják biztosítani a saját részük legalább hetvenszázalékos megvalósulását. Ebben az esetben a fürdő csarnokokat és a balneológia épületét felújítjuk de nem fejlesztünk, hanem a nővérszállót leszünk kénytelenek átalakítani és a szanatóriumi szárnyban alakítunk ki a fizető betegek számár a „hotel” szolgáltatást – ez az egészségügyben kiemelt komfortú kórtermet jelent. Az 1,537 Mrd forintos fejlesztés helyett 429 millió forintos beruházás valósul meg ebben az esetben.
A projekt egészére vonatkozóan a legkülönbözőbb kezdeményezésekkel találkoztam. Többen felvetették a kórház és a fürdő egyesítésének lehetőségét, de ez nem az én kompetenciám, hanem a tulajdonosoké, az Önkormányzatnak ha tényleg van ilyen szándék elsődlegesen a Baranya Megyei Közgyűlés Elnökével kell felvenni-e a kapcsolatot.
A kórház főigazgatójaként nem turkálhatok a partnerek zsebében. Abban bíztam, hogy a fürdő vagyonrendezése megtörténik, és ennek következtében hitelképessé válik (a földterületek értéke nem a mai értékén volt bevezetve a fürdő vagyonában). További megoldásként támogattam a partnereknek azt a kezdeményezését, hogy a Gyógyfürdő Zrt részvényeinek egyfajta kockázatközösségen alapuló értékesítését indítsák el. Nem csodálkozom a nehézkes döntésen, hiszen én magam is kétségbeesett lépésnek tartom, de meggyőződésem, ha nem történik valami minden eddigi igyekezete a városnak odaveszhet.
Háromféle megoldás lehetséges: az egyik, ha a lakosságot és a helyi vállalkozókat keresik fel, hogy egy kötött a javasolthoz közelítő áron vásároljanak. Ha novemberben nekiláttak volna, mostanra mintegy százötven-kétszáz milliós bevételre tettek volna szert. Második, hogy lehet befektetőre várni, azonban mindenki menedzsmentjogot szeretne a pénze biztosítékául a kisebbségi tulajdonrész mellé, ami az „ő” szempontjából teljességgel érthető is. Megoldásként jelentkezhet, hogy a fejlesztés megvalósítása kapcsán kereshető olyan kivitelező, aki „megelőlegezi” az önerőt. Nyilván biztosítékként csak részvényt tudnak felajánlani, esetleg ingatlanokat… A kórház szempontjából egyik sem igazán optimális, mert hordozza annak a lehetőségét, hogy a vízjog kikerül a kontroll alól. Az Önkormányzat számára ez azért jelenthet megoldást, mert az egyetlen érdemi szabadon értékesíthető vagyona Gyógyfürdő Zrt jelzáloggal nem terhelt 50 %-os részvényrésze. Bármilyen megoldás jön szóba, a város számára kedvező az lenne, ha legalább névérték ötszörösével bíró áron értékesülnének a részvények, ami megfelel annak, amennyiért véve is lett. Ez némi magyarázatra szorul. Az egymilliós részvényt azért kéne ötmillióért adni, mert a jegyzett tőke, azaz a névérték 880 millió, de a fürdő értéke nem annyi, hanem legalább három-négy milliárd még ebben az ínséges időben is, persze csak ha van rá fizetőképes vevő.
Társaságunk a Zsigmondy Vilmos Harkányi Gyógyfürdőkórház Non-profit Kft, egy az Önkormányzattal és a Gyógyfürdő Zrt-vel két éve létrejött előszerződés alapján kilencszeres árat, negyvenöt millió forintot fizetne ötmilliónyi részvényért, amiért cserébe kisebbségi részvényesi védelmet és vízjog védelmét garantáló jogokat kért. Tudomásom szerint a képviselőtestület a napokban hozott ismételten erre vonatkozó támogató döntést.
Akárhogy is, ez a történet is azt erősíti, hogy a kórház abban érdekelt, hogy a város sikeres legyen, ehhez meg is szeretnénk adni minden támogatást, mert ez a saját eredményességünk hosszú távú záloga is egyben. A magam részéről szomorúan látom, hogy Harkány legnagyobb nyereségesen működő foglalkoztatója a kórház. Biztos vagyok abban, ha önerő híján nem valósul meg ez a fejlesztési program nem egyhamar kapunk újra lehetőséget.
KT
A Facebook gombja működik ugyan, de az uniós szabályok miatt nem, vagy csak nagyon ritkán tárolja a megosztások számát.