Ötből négyen posztolnak közösségi média oldalukon nyaralásról, kétharmaduk már az utazás alatt – derül ki egy friss felméréséből. Népszerű tartalmak az önportrék, holott a válaszadók harmada szerint ciki szelfizni.
A Szállás.hu felméréséből megtudhatjuk azt is, hogy míg a nők inkább a tökéletes, a férfiak pedig a vicces arcukat szeretnék megmutatni az önmagukról készített fotóval. A többség Sebestyén Balázzsal készítene közös képet. Nagyjából minden 200. szelfit kíséri valamilyen baleset.
Ötből négyen dokumentálják a nyaralás pillanatait közösségi média csatornáikon, kétharmaduk már az üdülés alatt posztol. A megosztások mögött különböző indítékok állnak, de a nagy többség egyfajta naplóként tekint saját közösségi média profiljára, amit jól esik időről időre átböngészni – árulta el Keresztes Nóra, a Szállás.hu marketing menedzsere. A kutatás szerint a válaszadók alig 10 százalékát motiválja mások reakciója. Érdekes azonban, hogy a felmérés egy későbbi kérdésénél viszont a kitöltők háromnegyede vallotta be, hogy megnézi, kik látták a videóját, vagy hány lájkot és hozzászólást kapott a feltöltött képre – avatott be a részletekbe a marketing szakember.
A leggyakrabban a panorámáról (31%), illetve a családról, gyerekekről (28%) osztanak meg képeket a nyaralók az üdülés alatt, majd a szelfik (7%), azaz az önfotók következnek. A legirritálóbbnak az ételekről, italokról készített képeket tartjuk, ezt követik a szelfik, a zavaró tartalmak toplistáját pedig a buliról megörökített pillanatok és a strandolós, napozós fotók zárják.
Áldás az élményturizmusnak?
A felmérée alapján 3 nyaralóból kettő szokott szelfizni. Közülük a legtöbben valamilyen nevezetesség előtt pózolnak. A válaszadók több mint harmada szelfizett már az egri várnál, ötödük a Festetics-kastélynál és ugyanennyien a Miskolctapolca Barlangfürdőnél is. Ezek a turisztikai attrakciók nemcsak a szelfizők körében népszerűek, a nyári foglalási adataink szerint mindegyik helyszín a top 10 leggyakrabban letöltött kedvezménykuponunk között van, melyeket a belföldi szállásfoglalások mellé adunk – mondta a marketingmenedzser. Bár a szelfik szükségességét sokan vitatják, és a kutatásunk szerint irritálónak találják, az élményturizmusnak kedveznek a zarándokló kedvű fotózkodók, akik egy jó képért bármire hajlandóak.
A kultikus helyeket követik a gasztronómiai ihletésű képek, majd az extrém helyszínen megörökített szelfik zárják a dobogósok sorát. Olykor a szelfin társaságban szerepelünk. A legtöbben a hírességek közül Sebestyén Balázzsal pózolnának közös képen, a férfiak körében pedig Kiss Ramóna örvend a legnagyobb népszerűségnek.
Minden második szelfiző átlagosan 1-5 képet lő ahhoz, hogy legyen közöttük olyan, amit meg tud osztani, negyedük már 6-12 verziót készít, és tízből egy akár 20 képnél is többet rögzít, csak hogy meglegyen a tökéletes fotó. A válaszadók kétharmada nem foglalkozik mások véleményével, és egyáltalán nem tartja cikinek a szelfizést nyilvános helyen. A férfiak egyébként e tekintetben bevállalósabbak, a nők körében többen vannak azok, akik kínosnak érzik mások előtt elkészíteni az önportrét, ezért inkább megvárják, hogy elvonuljanak az illetéktelenek. A férfiak több mint fele (54%) inkább vicces szelfit lő, míg a nők többsége (56%) a tökéletességét szeretné megmutatni. Azért a magamutogatásnak is van határa: csupán a válaszadók harmada készített már meztelen szelfit.
Bár a szelfizők zöme nem került még extrém vagy kínos helyzetbe képkészítés közben, előfordulnak kirívó esetek. Nagyjából minden 200. szelfi során történik valamilyen baleset. Többségében a telefon esik le, de volt, aki arról számolt be, kis híján elütötte egy autó – mondta a marketing menedzser. Valaki pedig szelfibottal kamerázott snowboardozás közben, és egy esés alkalmával a szelfibot sértette meg.
A Szállás.hu adatai szerinti top 10 belföldi turisztikai attrakció adata után zárójelben az található, hogy a válaszadók hány százaléka készített már ott szelfit.
1. Egri vár (38%)
2. Miskolctapolca Barlangfürdő (21%)
3. Hévízi Tófürdő (11%)
4. Zalakarosi Fürdő (10%)
5. Festetics-kastély (20%)
6. Harkányi Gyógyfürdő (6%)
7. Siklósi vár (12%)
8. Kehida Termál Gyógy- és Élményfürdő (8%)
9. Demjéni Termáltó (8%)
10. Füzér Vára (5%)
A Facebook gombja működik ugyan, de az uniós szabályok miatt nem, vagy csak nagyon ritkán tárolja a megosztások számát.