Május elsejéig kell átállni a Nemzeti Adó- és Vámhivatallal online adatkapcsolatra képes pénztárgépek alkalmazására. Június 5-ig tart az e-útdíj (ED) rendszer tesztüzeme, július 1-ig pedig a teljes, díjszedési és ellenőrzési funkciókkal is működő rendszer elindul a legutóbbi Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározatok szerint.
A nemzetgazdasági tárca az eredeti tervek szerint indítaná az online pénztárgép rendszert
A kormányhatározat arra hívja fel a nemzetgazdasági minisztert, hogy rendeletben határozza meg az új pénztárgépek bevezetésének ütemezését úgy, hogy az online adatkapcsolatra képes pénztárgépekre való átállás időpontja: 2013. május 1.
A határozat szerint az elektronikus naplóval nem rendelkező hagyományos pénztárgépeket 2013. június 30-ig lehet használni, addig ezt az állami adóhatóság nem szankcionálná, ez a határidő az elektronikus naplóval rendelkező hagyományos pénztárgépeknél 2013. december 31-e.
2013. július 1-től az elektronikus naplóval rendelkező hagyományos pénztárgépek üzemeltetői elektronikus úton, havonta kötelesek adatot szolgáltatni a pénztárgéppel kibocsátott nyugták, egyszerűsített számlák adatairól – áll a határozatban. A kormány felhívja a NAV elnökét, hogy kísérje figyelemmel az új pénztárgépekre való átállás folyamatát (különösen a NAV, a gyártók, forgalmazók, szervizek, pénztárgép üzemeltetők felkészülésére tekintettel), és a nemzetgazdasági miniszter útján rendszeresen tájékoztassa a kormányt a felkészülés és az átállás helyzetéről.
Az első jelentés időpontja március 1., majd kéthetente 2014. január 15-ig.
Arra is felhívják a NAV elnökét, hogy az adóhatóság honlapján közleményben tegye közzé az elektronikus naplóval nem rendelkező, tehát legkésőbb 2013. június 30-ig lecserélendő pénztárgépek engedélyszámát, típusmegnevezését.
A pénztárgépek online bekötésével a nemzetgazdasági tárca 95 milliárd forintos áfa-bevétel növekedéssel számolt.
Balog Ádám, a Nemzetgazdasági Minisztérium helyettes államtitkára a Magyar Nemzetnek egy hete azt mondta: összességében akár tízmilliárd forinttal is segítheti az állam a pénztárgépek cseréjét, korszerűsítését. Balog Ádám szerint az elektronikus pénztárgéprendszer nagyban hozzájárulhat az évi 1000-1500 milliárd forintnyi adót elnyelő hazai szürke- és feketeszféra zsugorításához.
Az e-útdíj rendszer bevezetése se tűr halasztást
A kormány felhívja a nemzeti fejlesztési minisztert, hogy gondoskodjon az ED-rendszer indulásához és működéséhez szükséges beruházás előkészítéséről és végrehajtásáról. Az előírt ütemezés szerint az ED-rendszer kiépítéséhez szükséges feladatok részletes meghatározásának határideje február 15.
Az ED rendszer üzemeltetéséhez szükséges, megfelelően képzett személyi állomány biztosításának határideje május 31., a tesztüzem indításáé június 5., a teljes ED-rendszeré pedig július 1. A kormány felhívja a nemzeti fejlesztési minisztert, hogy a rendszer indulásához és működéséhez szükséges beruházások végrehajtásának előrehaladásáról minden hónap első kormányülésén jelentésben számoljon be, az első jelentés benyújtásának határideje február 20.
A fejlesztési tárca vezetőjének kell gondoskodnia az Állami Autópálya Kezelő Zrt. és a magyar állam nevében eljáró szervezet által a díjszedési, díjellenőrzési feladatokra kötendő 10 évre szóló szolgáltatási szerződés előkészítéséről és a nemzetgazdasági miniszterrel egyetértésben történő jóváhagyásáról május 31-ig.
A miniszternek az autópályák, autóutak és főutak használatának díjáról szóló törvény tervezetét a kormány ülésére március 15-ig, a rendszer indulásához és működéséhez szükséges kormányrendeletek tervezeteit április 15-ig kell benyújtania. A kormány felhívja a nemzeti fejlesztési minisztert, hogy a belügyminiszterrel, valamint a közigazgatási és igazságügyi miniszterrel együttműködve a díjfizetés ellenőrzésére vonatkozó jogszabály – a jelenlegi hatósági ellenőrzési jogosítványok kiterjesztését is magában foglaló – tervezetét a kormány ülésére nyújtsa be, ennek határideje május 15.
Az e-útdíjból a költségvetésben 75 milliárd forint bevétel szerepel a második félévben.
Az elektronikusútdíj-tender kiírója, az Állami Autópálya Kezelő Zrt. (ÁAK) január végén jelentette be, hogy visszalépett a pályázat nyertese, a Getronics Magyarország Kft., arra hivatkozva, hogy az ajánlat kihirdetését követően az alvállalkozóival történő egyeztetések alapján nem látja biztosítottnak a szerződésszerű teljesítést biztosító együttműködést, ezért a szerződést nem írják alá.
Ezt követően Orbán Viktor Vásárosnaményban, a kihelyezett kormányülés után tartott sajtótájékoztatón közölte: az állam saját hatáskörében valósítja meg az elektronikus útdíjszedési rendszert. A kormányfő elmondta, miután visszalépett a nyertes Getronics, a kabinet két lehetőséget mérlegelt: új pályázat kiírását és az állami megvalósítást. Végül az utóbbi mellett döntöttek. „Köszönjük szépen, nagyon jót szórakoztunk, jó mulatság volt, kiírtuk a pályázatot, beadták a cégek, elbíráltuk, szerződni akartunk, aztán nem írták alá. Még egyszer ezt a kabarét nem adjuk elő” – fogalmazott a miniszterelnök.
A fejlesztési tárca pedig jelezte, hogy semmiféle problémát nem okoz a 2013-as költségvetésben a kialakult helyzet.
(forrás: MTI)
A Facebook gombja működik ugyan, de az uniós szabályok miatt nem, vagy csak nagyon ritkán tárolja a megosztások számát.