Húsvétkor megnyíltak a pénztárcák, a szállodák telt házról számoltak be, élelmiszerre és utazásra is többet és bátrabban költenek a családok, mint tavaly – olvasható a Hirado.hu összeállításában, de az élelmiszer-ellenőrzések tapasztalatairól a NÉBIH is beszámolt.
A Kossuth Rádió G7 című műsorában Oravecz Márton, a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH) elnöke elmondta: egész évben, folyamatosan ellenőrzéseket végeznek, húsvét előtt pedig természetesen az ünnephez kapcsolódó élelmiszerek ellenőrzésére fókuszál a hatóság. A NÉBIH tapasztalatai szerint évről évre egyre kevesebb az élelmiszerbotrány, ami különösen a kirívó esetekre vonatkozik, a jelölés és más egyéb hiányosságok azonban továbbra is jellemzőek – számol be a Hirado.hu.
A statisztikák szerint az éves szinten elfogyasztott sonka felét a húsvéti időszakban vásárolják a háztartások. A húskészítményekre vonatkozó ellenőrzésekkel kapcsolatban Oravecz Márton elmondta: egyre kevesebb a szándékos hamisítás, az ár azonban még mindig komoly befolyásoló erő, s a kereskedelem leköveti a fogyasztói igényeket. Ha a fogyasztói igények alacsonyak, a kereskedelemben is nagy mennyiségben fordulnak elő a rosszabb minőségű termékek. A fogyasztóknak ezért azt javasolja, inkább kisebb mennyiségben, de jó minőségű terméket vásároljanak.
Lengyelországból jött a tojás
A tojáspiacon egy nagyobb lebukásról szóltak idén a hírek, az egyik multicég magyar friss tojásként akart eladni valójában Lengyelországból származó szállítmányokat. Oravecz Márton arról tájékoztatott, ez kimeríti a hamisítás tényét, ezért a hatóság ezeket a termékeket megsemmisíti.
Az előző években 3-5 százalék között volt a hiányosságok aránya, az idei húsvéti ellenőrzések tapasztalatait és végső számait az ünnepek után összesíti és közli a NÉBIH. A következő nagy ellenőrzési időszak nyáron lesz, amikor megnyílnak az ideiglenes büfék, illetve a rendezvényekre kitelepülő vendéglátóhelyekre is figyelni fognak.
Oravecz Márton beszélt arról is, hogy ha minden szereplő felelősen viszonyul hozzá, akkor a magyar alapanyagok és késztermékek jó minőségűek lehetnek, hiszen a mezőgazdasági adottságaink megfelelőek ehhez, de a fogyasztói oldalon is erősíteni kell a tudatosságot. A tudatos fogyasztói magatartást a hatóság azzal is szeretné segíteni, hogy tanácsokat, élelmiszerbiztonsági ismereteket nyújt, s zöld számot is üzemeltetnek, amelyen be lehet jelenteni a panaszokat, de a pozitív híreket is szívesen fogadják.
A Facebook gombja működik ugyan, de az uniós szabályok miatt nem, vagy csak nagyon ritkán tárolja a megosztások számát.