A legfontosabb KRESZ-változások

Helyi - szerző: KT

2013. május 1-jei hatállyal módosult a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet, azaz a KRESZ. A változásokat a 129/2013. (IV. 30.) Korm. rendelet összesen 9 §-ban foglalta össze. Alapvetően a közlekedő gyermekek kaptak nagyobb védelmet. Változtak a gyermekszállítással kapcsolatos előírások, de egyéb szabályok is módosultak – áll az ORFK tájékoztatójában.

Az egyik legfontosabb változás, hogy 2013. május 1-jétől párhuzamos közlekedésre nem alkalmas úton tilos lesz elhaladni a gyermekszállító autóbuszok mellett az utasok be- és kiszállásának ideje alatt.

Amennyiben a gyermekszállítást végző autóbusz az úttesten áll, s mindkét oldali irányjelzőit használja, abban az esetben az autóbuszt – a gyermekek be- és kiszállásának ideje alatt kikerülni sem szabad.

A szabályozás újdonsága abban áll, hogy az előzőekben ismertetett esetekben korábban az autóbuszok mellett fokozott óvatossággal és mérsékelt sebességgel lehetett elhaladni. Május 1-jétől viszont egyértelmű tilalom vonatkozik a gyermekszállítást végző autóbuszok melletti elhaladásra és kikerülésére.

A KRESZ-módosítás további újdonsága, hogy a „Gyermekszállítás” (KRESZ 160/a ábra) táblával kapcsolatban meghatározásra került, hogy az legalább 40×40 cm méretű, fényt kibocsátó vagy megvilágított tábla legyen, amelyet az autóbusz elején és végén kell elhelyezni.

A jövőben a „Gyermekek” (KRESZ 84. ábra) táblával jelölt szakaszokon a tábla alatt kiegészítő táblán feltüntetett távolságon belül legfeljebb 30 km/órás sebességgel közlekedhetnek a gépkocsik.

A közútkezelők a jelzőtáblát alapvetően azokon a helyszíneken helyezik ki, ahol  a gyermekek úttestre lépésével fokozottan számolni kell (pl. közoktatási intézmények, óvodák, iskolák környékén).

Az iskolabuszok és a gyermeket szállító autóbuszok a jövőben megállhatnak a menetrend szerinti járatok (autóbuszok, trolibuszok) számára kijelölt autóbuszöblökben is.

A megállóhelyről való elindulásukat az autósoknak lassítással, szükség esetén megállással kell segíteniük.

Az iskolabuszok és gyermekeket szállító autóbuszok vezetői ugyanakkor csak abban az esetben indulhatnak el a járművel, ha meggyőződtek annak veszélytelenségétől.

2013. május 1-jétől az iskolabusszal csak abban az esetben lehet részt venni a közúti forgalommal, ha a jármű a „Gyermekszállítás” tábla mellett „Gyermekszállítás” felirattal is ellátták. (A korábbi szabályozás szerint az iskolabuszokra csak a táblát kellett felszerelni, a feliratot nem).

A KRESZ módosítása az 1. sz. függelék II. fejezetében bevezeti a gyermekszállító autóbusz fogalmát, amely nem azonos az iskolabusszal.

Amíg az iskolabusz a közoktatási intézmény munkarendjéhez igazodva közlekedik, addig a gyermekszállító autóbusz az iskolabuszon kívül minden olyan nem menetrend szerint közlekedő jármű lehet, amelyen gyermekek és felnőtt kísérőik utaznak, és amelyet előírásszerű „Gyermekszállítás” tábla és „Gyermekszállítás” felirat jelöl.

A gyermekek védelmére irányuló rendelkezéseken túl egyéb KRESZ-előírások is megváltoztak.

Példaként említhető meg, hogy ezen túl lakó- és pihenő övezetbe a mozgáskorlátozott személy által vezetett vagy az őt szállító jármű és annak vezetője is behajthat.

Személytaxik az autóbuszöbölben, valamint az autóbusz forgalmi sávban kizárólag az utasok ki- és beszállásának idejére állhatnak meg (korábban ilyen megkötés nem volt).


A Facebook gombja működik ugyan, de az uniós szabályok miatt nem, vagy csak nagyon ritkán tárolja a megosztások számát.