Fél év tükrében – beszélgetés dr. Imri Sándorral

Helyi - szerző: KT

2010 októberében a harkányiak új személyt bíztak meg a város vezetésével. A változás során megannyi folyamat, viszony értékelődött újra, rengeteg találgatás és szóbeszéd indult útjára. Az elmúlt hét hónap munkájáról kérdeztem dr. Imri Sándort, Harkány polgármesterét.

 

Melyek voltak az elmúlt bő fél évben a legjelentősebb, az önkormányzat szempontjából leginkább releváns intézkedések?

 

Mint egy korábbi beszélgetés alkalmával is hangsúlyozva lett, a legjelentősebb érdem, hogy talpon vagyunk. Szomorú, hogy egy önkormányzat erről kell, hogy beszámoljon, de ez igényli most a legnagyobb erőfeszítést. Az, amit októberben átvettünk, rögtön egy csődhelyzetet generált. Ehhez képest, hogy most időben kapják a fizetést a kollegáink, pedagógusaink és a köztisztviselők, az egy nagyon nagy eredmény. Amíg Harkány városa nem tud érdekben hiteleket és adósságokat csökkenteni, addig ez a fenyegető rém ott lebeg a fejünk fölött. Hiába hoztuk meg azokat az intézkedéseket – és hozunk ilyeneket folyamatosan – amik javítanak anyagi helyzetünkön, az még mindig kevés. Ekkora bevétellel és ekkora intézményrendszerrel a vállunkon nem tudjuk hosszú távon kezelni a meglévő kötelezettségeket, hitelállományokat. Azon gondolkodunk, és folyamatosan tárgyalunk, hogy befektetőket találjunk. Ez nem könnyű a gazdasági ésszerűség határain belül.

 

Milyen befektetőket keresnek?

 

Vagy a fürdővel kapcsolatban, vagy az ingatlanjaink eladásával kapcsolatban várunk befektetőket, aki egyrészt fizetnek, és így csökkenthető az adósságállomány, másrészt munkahelyet teremtenek, adóalanyokká válnak, javítják a fizetési képességünket. Úgy tapasztalom, hogy egyre inkább nő az érdeklődés Harkány iránt, az érdeklődők száma egyre több. Úgy érzem, ez nem csak a városnak köszönhető, hanem érzékelhető a kormányzati politikának is a hozadéka. Nő az ország iránt a bizalom, amiből remélem hamarosan Harkány is profitálni fog. Ez nem jelenti azt, hogy nekünk nem kell folyamatosan racionalizálni azt az intézményrendszert, ami meggyőződésem szerint még mindig nagy és túlfizetett. Bármilyen fájdalmas lesz, előbb-utóbb meg kell hozni olyan intézkedéseket, amik a dolgozók pénztárcáját vagy esetleg az egzisztenciáját érinti. Az önkormányzati dolgozók kezdeti 303 fős statisztikai létszáma 260 fő körül van jelen pillanatban, de a folyamatnak még mindig nincs vége, mert nem látom, hogy ezt a létszámot biztonságosan fizetni is tudjuk. Ebbe beletartozik a pedagógustól kezdve, a takarítón, a köztisztviselőn át a buszsofőrig mindenki. Én azt vallom, hogy először fent kell rendet rakni, a megfelelő emberek a saját területükön teremtsék meg azt a rendet. El is indult ez a rendcsinálás. Új vezetője van a gyógyfürdőnek, egy nagyon ambiciózus fiatalember, aki megfelelő marketing és gazdasági szakemberekkel igyekszik körülvenni magát, így reményeim szerint a fürdő fejlődni is fog, elérve a célját a vezetőségváltásnak. Nem mondhatunk le arról, hogy kisebbségi befektetőt bevonva, így pénzhez jutva tegyük fejleszthetővé az intézményt. Ellentétben a Harka Élménycsarnokkal, feltett szándékom, hogy megvalósítsuk a kiemelt projektet. De ehhez is pénzre van szükségünk. Új vezetője van a sportcsarnoknak és a művelődési háznak is.

 

Elindult a TÉDÉEM szervezése, nagyon sokat várok tőle, hiszen megfelelően fogja menedzselni a várost. Hiszem azt, hogy csak előre menekülve tudunk kilábalni a helyzetünkből, mert ha csak siránkozunk és beljebb fordulunk, valamint egyre alacsonyabb szinten üzemeltetnénk a várost és a fürdőt, abból jól nem jönnénk ki. Igenis áldozni kell arra, hogy az aranytojást tojó tyúkunk továbbra is eltartson bennünket. Ez kezdetben pénzbe kerül, egyre nagyobb áldozatra valamint rengeteg munkára van szükség, de hiszem azt, hogy ezek a befektetések megtérülnek, és Harkányt egyre magasabbra lehet juttatni.

 

Harkány adósságállománya nem csökkent. Erre megoldást ingatlanok értékesítése vagy fürdő tulajdonrész eladása adhat. Mobilizálhatóak a város tulajdonában lévő ingatlanok, avagy terheli a város számláját valamiféle inkasszó?

 

Bármelyik ingatlan értékesíthető, ha jön egy befektető. Inkasszó nincs a számlánkon, ez a rémhír nem igaz. Az Erste bank jelzálogjoga a kötvény biztosítása érdekében az ingatlanokon valóban rajta van, ezzel kapcsolatban megállapodtunk, hogy minden egyes értékesítés után a vételár egy bizonyos százalékát a kötvényünk hitelére kell fordítanunk, illetve óvadéki letétként a bank vissza fogja tartani. Mivel ezt mindenképp fizetnünk is kell, kedvező megállapodás. Így kerül értékesítésre például egy központi telek is, 120 millióért. A bank 80 milliót tartana vissza, negyvenet kapnánk meg. Arra törekszem, hogy ez a megállapodás fele-fele arányban állandósuljon majd. Szó sincs olyanról, hogy bármely ingatlan ne legyen mobilizálható, értékesíthető.

 

Az átvilágítás elkészülte után meglehetősen nagy médiahír volt az annak kapcsán elindított felelősségre vonás szükségessége. Hol tart ez a folyamat?

 

A felelősségre vonás nem cél, nem is eszköz, egyfajta mellékterméke a gazdasági kilábalási programnak. Ha a munkánk során az tapasztaljuk, hogy valaki valahol olyan döntést hozott vagy olyan intézkedést tett, ami kimeríti valamelyik büntetőjogi tételt, annak tisztázása érdekében intézkedést hozunk. A politikai felelősségre vonás megtörtént októberben, mert a lakosság egyértelműen azt mondta, hogy itt valaki felelős és hibás, ez a választási eredményen is meglátszik. Én az energiámat nem fecsérelem arra, hogy egész nap az után kutassak, hogy valakik hibáztak-e. A munkámat végzem, és ha ennek során – természetesen szakemberrel konzultálva – olyat tapasztalok – márpedig tapasztaltam – akkor attól nem tekintek el. Ha összeáll ez az egész csomag, le fogjuk tenni az illetékes hatóság asztalára, akinek az lesz a dolga, hogy eldöntse, valóban arról szól-e, amiről sejtjük, hogy szól.

 

Szó volt egy újabb, intézményi szintű átvilágításról. Elindult ez a folyamat?

 

Ez még nem kezdődött el, mert minden időnkkel és minden szakemberrel azon dolgozunk, hogy a kilábalást elősegítsük. Az átvilágítást végző cég is a segítségünkre van, hiszen a napokban is küldtek egy befektetőt, akivel megállapodást sikerülhet kötni. Az újabb átvilágítás főként az óvodára, iskolára és az intézményekre vonatkozik. Sok mindent hallani, hogy átveszi az állam, vagy a napok híre, hogy nagyvárosok is egyházi irányításba adják például az iskolát. Amíg nem tudjuk, hogy mi a kormányzati szándék például az iskolával kapcsolatban, várunk. Jelenleg folyik az egyeztetés a környék polgármestereivel is, akikkel intézményfenntartó megállapodásunk van.

 

Korábban szó volt az esedékes számlák fizetése végett a környező falvak tartozásai felének elengedéséről. Eredményre vezetett ez az ajánlat?

 

Hoztunk ősszel egy gáláns ajánlatot. Ha záros határidőig fizetési hajlandóságot mutatnak, akkor a tartozás felét elengedve letudjuk a felhalmozott hátralékukat. Az egyetlen probléma, hogy mindezidáig senki sem volt hajlandó egyetlen fillért sem fizetni. Január végén lett mindenki értesítve, hogy letelt a megszabott határidő, visszaáll az eredeti állapot, mindenki az eredeti követelést kell, hogy teljesítse. A héten személyes megbeszélést hívtam a polgármester urakkal össze. Meg kell velük értetni, hogy ez számukra ugyanolyan kötelező feladat, mint Harkánynak, és ha ebben nem vesznek részt, nem mutatnak fizetési hajlandóságot, akkor a legvégsőkig hajlandóak vagyunk elmenni. Tarthatatlan, hogy miközben ők hitel nélkül elvannak a saját településükön, nemfizetési hajlandóságuk miatt csődbe viszik Harkányt úgy, hogy közben élvezik a szolgáltatásunkat.

 

Milyen a városvezetés kapcsolata a jelenlegi kormánypárttal, a FIDESZ-szel?

 

Folyamatos a kommunikáció, hiszen a helyi FIDESZ elnöke, Horváth Tamás a képviselőtestület tagja, akivel nagyon harmonikusan és jól együtt tudunk működni. Az országgyűlési képviselőnktől sem távolodtunk el soha, de számára az szempont, hogy Harkány városa a FIDESZ jelöltjét nagy arányban elutasította. Folyamatosan kommunikáljuk, hogy a városnak nem a FIDESZ-re nem szavazott, hanem a korábbi polgármesterből lett elege. Harkány elég messze van Budapesttől, így azon kellene elgondolkodni, hogy csupán nem jó jelöltet választottak. A város ismerte Bédy Istvánt, és véleményt mondott. Tiffán úrral napi kapcsolatban állunk, aki tudatában van annak, hogy a választókerület egyik gyöngyszeme Harkány, így neki is ugyanúgy segítenie kell, a nehéz helyzetből való kilábalásban, ahogy mi is tesszük.

 

Hogy értékeli a képviselőtestület elmúlt fél éves munkáját? Sokat hallani a testületen belüli ellentétekről, azonban az elmúlt hetek igen kedvező változásairól is.

 

A képviselőtestület ugyanúgy látja Harkány helyzetét, ahogy én is látom. Most már kezdünk azonos módon is gondolkodni, a szóbeszédnek annyi alapja van, hogy sokat vitatkozunk, de ebből csak jól fogunk kijönni. Esetenként máshogy látjuk a kilábalást, de a stratégiai döntésekben azonosan gondolkodunk, mindig összhangban tudunk felelős döntést hozni. Egyformán gondolkodunk és egyaránt belátjuk azt is, ha meg kell hozni bizonyos fájdalmas lépéseket. Azt gondolom, hogy fél év elegendő idő volt arra, hogy a testület tagjai megismerjék egymást, egymás gondolatait, kezdünk összecsiszolódni. Úgy hiszem, hogy stabil és jó képességű emberekből áll a testület. Ez egyenként eddig is igaz volt, de valóban, ha továbbra is az elmúlt hetekhez hasonlóan együtt tudunk dolgozni és gondolkodni, akkor kiváltképp alkalmas lesz ez a fejlődő potenciál arra, hogy Harkányt segítse. Azt látom, hogy a képviselőtestületben megvan ez a szándék.

 

KT