Ha ajándékot veszünk, a szokottnál is gondosabban érdemes megőrizni a számlát, nyugtát. A karácsonyi vásárokban célszerű feljegyezni a kereskedő adatait, hogy szükség esetén fel tudjuk venni vele a kapcsolatot. Az üzletek által önként vállalt visszavásárlás lehetőségét hasznos lehet akár a blokkra felíratni – javasolja az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM).
Ha a karácsonyra kapott ajándék hibás, sérült vagy nem működik, szavatossági, jótállási igényeket érvényesíthetünk. A bolt köteles a terméket javíttatni, vagy ha nem javítható, ugyanolyan termékre kicserélni. Ha egyik sem megy, vissza kell fizetnie a vételárat. Az ingyenes vitarendezési fórumként működő békéltető testületek segíthetnek, ha problémás ügyünkben nem sikerül dűlőre jutni a kereskedővel. Külföldről beszerzett termék esetén az Európai Fogyasztói Központ nyújthat szintén díjmentes támogatást.
Előfordul, hogy az ajándék minősége kifogástalan, ám szorít a cipő, már megvettük a könyvet, nem passzol a törölközők színe a fürdőszobába. Ha interneten vásároltunk, az indoklás nélküli elállás lehetőségével élhetünk. A webshop az átvételtől számított 14 napon belül a hibátlan árucikket is köteles visszavenni. A fogyasztónak nem kell indokolnia, hogy miért küldi vissza a terméket. Egyre több online kereskedő vállal önkéntesen ennél hosszabb, akár 30 napos elállási időt. Fontos, hogy az elállási idő alapvetően a termék kipróbálására szolgál, amire a bolti vásárlással szemben az interneten böngészve nincs mód.
Az üzletben vásárolt termékek esetében visszavásárlásra jogszabályi előírás nem kötelezi a kereskedőt. A vevők elégedettsége érdekében azonban egyre több bolt, áruház biztosít üzletpolitikai okokból levásárlási vagy cserelehetőséget az év utolsó napjaiban, január elején. Célszerű erről előzetesen érdeklődni, tájékoztatást kérni, a vállalást fizetés után akár a blokkra is felíratni. A nyugtát, számlát a későbbi igények érvényesítése érdekében minden esetben meg kell őrizni.
Ha karácsonyi vásárban bukkanunk tetszetős ajándékra, jegyezzük meg, vagy okostelefonnal fotózzuk le a kereskedő adatait. Bármilyen gond merülne fel, így biztosan tudjuk majd, hol kell kopogtatnunk a termék javítását, cseréjét, a vételár visszafizetését kérve.
A Facebook gombja működik ugyan, de az uniós szabályok miatt nem, vagy csak nagyon ritkán tárolja a megosztások számát.