Ezek lesznek a 2014-es étel-ital trendek?

Életmód - szerző: KT

A vásárlási trendek után most megmutatjuk Baum+Whiteman nemzetközi éttermi tanácsadóktól megjelent 12 pontos étel-, ital- és gasztrotrend összeállítását, illetve azok hazai vonatkozását is górcső alá vesszük:  

 

1. Éttermek az üzletközpontokban  

 

A  bevásárlóközpontokban megtalálható éttermek egyre inkább oda fognak figyelni a vendégeikre, így szereznének új fogyasztókat illetve a meglévőket így „láncolnák magukhoz”. Ez a tendencia várhatóan a szállodák, repterek és múzeumok éttermeiben is megfigyelhető lesz.  

 

2. Degusztációs (kóstoló) menük  

 

Már a közelmúltban is megfigyelhető volt az előre összeállított kóstoló menük népszerűségének növekedése, 2014-ben ez tovább folytatódik és lassan átveszi az „a la carte” étlapoktól az uralmat. Az erre való áttérés fő érvei: éttermek sokkal jobban és könnyebben valamint költséghatékonyabban tudnak majd tervezni az alapanyagok és az egyéb kiadások terén. Ez a térnyerés véleményünk szerint a leginkább a közép- és a felső kategóriás éttermekben lesz majd inkább tetten érhető. Harkányban volt már aki egyes ünnepek alkalmából készített menüsort (pl. Robinson), de Pécsen van olyan étterem, amelyiknél a normál étlapot hiába keressük már. (Susogó)  

 

3. A csirke előretörése  

 

A csirke lesz az új steak? A saját környezetemben is van már olyan, aki szereti a csirkét steakszerűen. A jelek szerint újra felkapott dolog lesz ezt a fajta szárnyashúst felszolgálni, sőt elképzelhető, hogy a fine diningek menüsoraiban is újra és újra találkozhatunk majd vele.  

 

4. Le a szokásos gyorséttermi koszttal?  

 

2014 a pizza- és hamburgerfogyasztás visszaeséséről is szólhat. Az emberek egyre inkább értékelik a kézműves alapanyagokat és az ebből készült ételeket és kis éttermeket.  

 

5. A hal  

 

A halfogyasztás újra reneszánszát élheti majd. A legkedveltebb általános halfajták a szardella, szardínia és a makréla fogyasztása nő. Egyébként pedig a hal saláták és tészták tetejére kerülnek legtöbbször. A hal iránti érdeklődés már hazánkban is érezhető, amit az elmúlt évben egyre több halra specializált étterem megnyílása mutat. Reméljük, hogy ezek száma idén is csak nő majd.  

 

6. Fókuszban az italok  

 

2014 a tea- ízesített tea, a vermut, a „pilseni” sör, az üdítőitalok és a frissen préselt gyümölcslevek éve lesz. Azt jósolják, hogy az ízesített sörök, illetve az alacsony alkoholtartalmú, gluténmentes és egészséges italok népszerűsége is növekedésnek indul.  

 

7. Az egyszerű vaj eltűnik…  

 

Az egészségtudatosság valószínűleg az egyszerű vajat is háttérbe szorítja. Ugyanakkor a hozzávaló kenyér pedig reneszánszát élheti- ebből is inkább a házi kenyerek népszerűsége növekszik. Hozzá viszont leginkább fokhagymát, paradicsom lekvárt, füstölt padlizsános mártogatóst, „répa-vajat”, salsát, csirkemájas-vajat kínálnak. További ízesítésnek pedig a rozmaring, a humusz és a füstölt ricotta szolgálhat.  

 

8. A zöld a „mainstrem”  

 

A jóslat arról szól, hogy 2014-ben az éttermek befektetési iránya a zöld- a környezettudatosság felé mutatnak majd. Alapanyag felhasználásban is az egyre több zöldség és gluténmentesség divat lesz, mivel a vegetáriánusok , Paleo fogyókúrázók , cukorbetegek, és a súlyfelesleggel leszámolni kívánók száma is rohamosan nő.  

 

9. Élelmiszer-vásárok, kiállítások  

 

Magyarországon is ahogy előtérbe került a „finedining”- úgy alakulnak sorjában a gasztronómiai fesztiválok és kiállítások. És természetesen már ezekből is van olyan, ahol kifejezetten a prémium kategóriás ételeket kínálják- mint például a Stílusos Vidéki Éttermiség– című rendezvény.  

 

10. -11.-12. Ázsiai és közel keleti ízek…  

 

Az ázsiai ízek térnyerése megfigyelhető, hiszen a hagyományosabb éttermek is egyre gyakrabban fordulnak a thai – japán – kínai – vietnami konyha ízei és alapanyagai felé.  Régi-új ázsiai ízek-ételek: Gochujang , shichimi togarashi , parilla , Sansho , shisito paprika és okonomiyaki.  

 

A török, a marokkói, az iraki, az iráni és az izraeli, szíriai és egyiptomi bevándorlók is új ízvilágot hoznak a konyhákba, amit idővel mások is átvesznek.

(via FineDiningLovers)


A Facebook gombja működik ugyan, de az uniós szabályok miatt nem, vagy csak nagyon ritkán tárolja a megosztások számát.