Megalkották a legfontosabb szabályokat az oktatás területén

Belföldi hírek - szerző: KT

A köznevelési államtitkár szerint az elmúlt három és fél évben a legfontosabb szabályokat sikerült megalkotni az oktatás területén. Erről Hoffmann Rózsa beszélt az Educatio nemzetközi oktatási szakkiállítás második napján.

 

(fotó: MTI / Marjai János)

A kiindulási állapot  

 

Felidézte, hogy 2010-ben, a kormányváltáskor nagyon sok problémát örököltek. Megengedhetetlen különbségek voltak az iskolák között a fenntartás, a szakmai irányítás tekintetében egyaránt. Ezek mára szűnőben vannak – jelezte.  

 

A problémák okai között említette, hogy hiányzott a rendszerből a külső, objektív ellenőrzés, háttérbe szorult a nevelés, és kompetencia-központúvá vált az oktatás. Azok a nevelési problémák, amelyek megmutatkoztak, nemhogy enyhültek volna, hanem nőttek, és romlott a színvonal – fejtette ki, hozzátéve: csökkent a tanári tekintély, szétaprózottá vált a rendszer, és gazdaságtalan működés volt jellemző. 2010-ig tízezerre volt tehető az elbocsátott pedagógusok száma.  

 

A jelenlegi kormány arra az álláspontra helyezkedett, hogy az oktatás és a nevelés közszolgálat – rögzítette a köznevelési államtitkár, aki a gyermekek, fiatalok fejlődésének előtérbe helyezése mellett a nevelés megerősítését, az egységes, magas színvonal biztosítását említette. Alapvető cél, hogy a különböző településeken született gyermekek esélyei ugyanolyan jók legyenek, mint a fővárosiaké – emelte ki.

 

Kerettanterv, tankönyvellátás  

 

A jelenlegi kormány intézkedései között említette az új köznevelési törvény elfogadását, az új Nemzeti alaptanterv, a kerettantervek (ket) megalkotását. A mostani tanévtől elvárás, hogy az alaptantervet alaposan ismerjék a pedagógusok – jegyezte meg. Olyan tankönyvtörvényt alkottak, amely csökkenti a kiadványok számát és a ket-ekhez igazítja azokat, valamint jelentősen mérsékli az árakat, ami már a következő tanévtől érezhető lesz. Kitért arra is, hogy idén 720 ezer gyermek kapott ingyenesen tankönyvet.

 

Pedagógusi tekintély?  

 

A legfontosabb feltétel ugyanakkor a kiválóan képzett, munkáját professzionálisan végző pedagógus – mutatott rá Hoffmann Rózsa, aki szólt arról, hogy megújították a pedagógusképzést, a kiválasztást alkalmassági vizsgával segítik és egyéves gyakorlati idő kapcsolódik hozzá. Bevezették továbbá a Klebelsberg-ösztöndíjat az osztatlan képzésben részt vevő pedagógusoknak.    

 

Folyik a pedagógus kar alakuló közgyűlésének szervezése, a kar honlapja a részletekkel várhatóan jövő héttől lesz elérhető. A kar megalakulása a tanév végére várható – jelezte.    

 

Határozott kormányzati szándék, hogy a pedagógusok az egyik legmegbecsültebb társadalmi réteggé váljanak. Országos átlagban eddig 50 ezer forintos nettó emelés valósult meg, ennek folytatása következik szeptemberben – jelezte, hozzátéve: közel 160 ezer pedagógus bére nőtt.

 

Óvodai kapacitásbővítés, erkölcstan és testnevelés   

 

Kitért még arra, hogy hároméves kortól lesz kötelező óvodába járni 2015-től, eddig 12 ezer új óvodai férőhely létesült és folytatódik a bővítés. 2015-re nem lesz probléma a gyermekek elhelyezésénél – ígérte.  

Szólt a mindennapos testnevelés bevezetéséről is, amelynek szavai szerint nagyon jó a társadalmi fogadtatása.  

 

Fontos változás az erkölcstan, valamint a hit és erkölcstan bevezetése szeptembertől, s a nevelési célokat szolgálja a közösségi szolgálat – sorolta. Utóbbiról elmondta: a részleteket szabályozó kormányrendeleten most dolgoznak. A Klebelsberg intézményfenntartó belépésével az volt a cél, hogy az adminisztratív terhek nagy részét levegyék az intézmények válláról.  

 

Még idén indul elindul a szaktanácsadói rendszer, és beindul a tanfelügyelet is – közölte, és kitért arra, hogy a kompetencia-méréseket kiterjesztik a tartalom ellenőrzésére és az idegennyelvtudásra is. Ezt a tanév rendjéről szóló rendelet rögzíteni fogja – jelezte.

 

Négy év mérlege  

 

Összesen mintegy 120 jogszabályt alkottak a három és fél alatt – vont mérleget a köznevelési államtitkár, aki szerint a legfontosabb szabályokat sikerült megalkotni.    

 

A további feladatokról szólva kiemelte: a megkezdett úton szeretnének továbbhaladni. Ahol kiderül, jobban kellett volna szabályozni, nyitottak az újragondolásra, ugyanakkor nem szeretnének hetente hozzányúlni a jogszabályokhoz. Jelezte: hozzákezdenek az érettségi reformjához, amiben komoly szerepet szánnak a pedagógus karnak is, a művészeti nevelés is napirenden van, és időszerű a kollégiumok helyzetének áttekintése.  

 

(HH/MTI)