Elektromos gépek seregszemléje a Városgazdálkodásnál

Helyi - szerző: HH

Harkányi hajnalok – ez is lehetne a címe annak a levélnek, melyet egy városunkba látogató vendég küldött a Városgazdálkodásnak. Pozitív kritikát megfogalmazó írásában arra mutat rá, hogy a reggeli munkavégzések – még ha látszik is az eredménye – bizony zajjal járnak.

 

A 15-20 éves dízel járművek és az azt kiegészítő szivattyúk valóban nagy zajt okoznak – ismerte el Marosi András. A Városgazdálkodási Zrt. vezérigazgatója a kritikus hangvitelre úgy reagált: Azt gondolom, hogy minden kritikát figyelembe kell venni, és amivel jobb lehet Harkány, azokat meg kell szívlelni és intézkedéseket kell tenni.

 

Mivel az egész világ az elektromos technológia felé tart, munkatársainkkal összeállítottunk egy szakmailag szükséges géplistát, hogy milyen szerszámokra és eszközökre lenne szükségünk, melyekkel kiválthatóak lennének a régi gépeink. Olyan gépeket kerestünk, melyek a város turisztikailag frekventált, központi részein való munkavégzést kisebb zajjal tennék lehetővé – tette hozzá.

 

A listában két elektromos teherautó szerepel, de szükség mutatkozik sövényvágóra, lombfúvóra, elektromos láncfűrészre, valamint olyan tolós fűnyíróra és lengőkaszára, mely szintén elektromos meghajtású – tudtuk meg. A választás egyebek mellett a BC6042 típusú kéttonnás kisteherautóra is esett, melyre a többi eszközzel egyetemben árajánlatot is kértek. A jármű kedvezményes ára 5,4 millió forint volt. A kézi kisgépek többsége a Hitachi palettájáról került képbe, melyek vásárlás előtti próbaüzeme az elmúlt hetekben zajlott.

 

Az elektromos gépek amellett hogy csendesek, a kezelő számára is jobb munkakörülményt biztosítanak, hiszen a robbanómotoros kisgépek vibrációártalma egészségkárosodást okozhat.

 

Nem minden ment át a vizsgán

 

A kipróbált, jellemzően kézi kisgépek mostani generációja a munkatársainktól való visszajelzések alapján még nem alkalmasak maradéktalanul a professzionális munkavégzésre, inkább kerti, ház környéki feladatokra vannak méretezve – összegezte Marosi András a próbaüzemek megállapításait. Mint kiemelte, a tolós fűnyírót és a sövénynyírót, valamint elektromos lombfúvót a tavaszi időszak során még tovább szeretnék tesztelni, hiszen e gépek teljesítménye megközelítette az igénybevételnek megfelelő elvárt szintet, azonban a gyár kipróbálásra csupán kis akkumulátorral küldte, így az össz teljesítményt, és az egyetlen töltéssel elérhető hasznos üzemidőt nem tudtuk megállapítani. A gyár ehhez a teszthez sokkal nagyobb kapacitású háti akkumulátort fog küldeni.

 

Az ajánlatokra vonatkozóan annyit árult el: a két teherautó, a sövényvágók és négy lengőkasza, lombfúvó, láncfűrész valamint két elektromos szivattyú összesen nettó 12 millió forintos költség lett volna. Azért mentünk végig ezeken a folyamatokon, mert ha bármilyen erre vonatkozó pályázati lehetőség nyílik, már készen szeretnénk állni rá – mondta, hozzátéve: azt sem tartja kizártnak, hogy egy vagy két év alatt önerőből is meg tudja vásárolni ezeket az eszközöket a Városgazdálkodás.

 

Hangsúlyozta: ugyan az elektromos teherautó és az elektromos szivattyú – mellyel a virágokat öntözésén túl a városon belüli árumozgatás is megoldható – kiválóan helyt álltak, a többi eszköz megfelelőségéről azonban nincsenek meggyőzve.

 

Az igényekhez mérten kellett fejleszteni

 

Az elmúlt napokban a város szinte valamennyi pontján feltűnt már a kis traktorra szerelt, valamint a vontatott, nagyobb teljesítményű lombszívó is, amikkel az őszi levélhullással vették fel a harcot.

 

A munkafázisok sora az utak és járdák lehullott lombtól való megtisztításával kezdődik, melyben motoros lombfúvó mellett szintén kistraktorra szerelhető a mezőgazdaságban használt rendsodró szerkezet segíti újabb eszközként a Városgazdálkodás embereinek a munkáját. Ezt követően a levelek a két korábban említett gép tartályába kerülnek, innen komposztálásra szállítják. Ez utóbbi két folyamat az, melynek hatékonyságában, és gépesítettségében jelentős előrelépés történt a korábbi évekhez képest.


A Facebook gombja működik ugyan, de az uniós szabályok miatt nem, vagy csak nagyon ritkán tárolja a megosztások számát.