Küszöbön a pedagógus életpálya-modell

Belföldi hírek - szerző: Kacsúr Tamás

A köznevelési államtitkár szerint a pedagógus életpálya-modell bevezetése és a vele járó anyagi felemelkedés a küszöbön van. Ezt Hoffmann Rózsa írta pedagógusnapi köszöntőjében, kiemelve: az is biztató jel, hogy a Klebelsberg tanulmányi ösztöndíj meghirdetése után jelentősen megnőtt a tanári pályákra jelentkezők száma.

A köznevelési államtitkár az MTI-hez is eljuttatott dokumentumban rámutatott: a nevelés a legnagyobb felelősség és a legnagyobb szakmai kihívás, amely csakis “az örök emberi értékekre, közöttük is a legnagyobbra, a szeretetre épülhet. Arra az igazán jót akaró, komoly és következetes szeretetre, amely erőt ad a szakmai hozzáértésünk, a módszertani tudásunk, a fejlődés- és nevelés-lélektani ismereteink naprakészen tartásához, gazdagításához” – fogalmazott, hozzátéve: ezt a személyre szabott feladatot segíti megvalósítani a kormány immár harmadik esztendeje. Ehhez dolgozták ki a lehető legaprólékosabban a pedagógusok jogait, amelyek között természetesen szerepel az értelmiségi léthez szükséges anyagiakhoz, a kiszámítható munkaidőhöz és szabadsághoz, a tanítási módszerek megválasztásában a szakmai önállósághoz, a tanítás-nevelés tartalmát illetően a pontosan meghatározott elvárásokhoz való jog – sorolta.

Hoffmann Rózsa hangsúlyozta: ezek mind a nevelési feladat nagyságához méltó biztonságot, állandóságot, szakmai segítséget nyújtanak. A kötelezettségek és jogok egyértelmű megfogalmazása a pedagógus társadalom szakmai és egyéni boldogulását is elősegíti, s ha ez találkozik a magyar nevelők támogató meggyőződésével, akkor a jövő nemzedék nevelésében betöltött egyedülállóan fontos szerepük révén a társadalom is fenntartás nélkül el fogja ismerni elkötelezett, áldozatos munkájukat – írta.  A köznevelési államtitkár levele végén “őszinte köszönettel kívánt kikapcsolódást, testi-lelki feltöltekezést” a nyári hónapok alatt abban a megalapozott reményben, hogy szeptembertől végre a biztonság, a rend, a nyugalom, a derű és a bizakodás lesz jellemző a magyar iskolákra.

Magyarországon a pedagógusokat 1952 júniusa óta köszöntik, akkor adták át először a kiváló tanítói és tanári okleveleket az ország legjobb oktatóinak. A köznevelésben mintegy 170 ezren dolgoznak. Az államilag elismert felsőoktatási intézményekben pedig a 2012/2013-as tanév elején 20 555-an voltak oktatói munkakörben, közülük 15 534-an teljes munkaidőben – közölte az illetékes államtitkárság az MTI-vel.

Csak a pedagógusoknak köszönhető, hogy „a Fidesz okozta káoszban” még működik az iskolai és az óvodai oktatási rendszer, figyelnek a gyermekekre, oktatják őket még akkor is, ha egzisztenciájuk és egészségügyi állapotuk az elmúlt három évben folyamatosan romlott – hangoztatta Kunhalmi Ágnes, az MSZP elnökségi tagja vasárnapi sajtótájékoztatóján, Budapesten.

Zsigó Róbert, a Fidesz szóvivője szerint amíg a baloldal és az ellenzéki szerveződések a pedagógusok megosztásán és felhergelésén munkálkodnak, a kormány és a kormánypárt azon dolgozik, hogy rendezze a tanárok  anyagi és erkölcsi megbecsülését. A Fidesz szóvivője vasárnapi budapesti sajtótájékoztatóján pártja köszönetét fejezte ki azoknak a nevelőknek, tanároknak, oktatóknak, akik – mint fogalmozott – áldozatos munkát végezve, „túlélve a Gyurcsány-Bajnai korszakot” is tanítják, oktatják a gyermekeket.

(HH/MTI)