Ősszel, télen is biztonságban az utakon

Helyi - szerző: KT

Ősszel a közlekedési balesetek jellemző oka, hogy a gépjárművezetők nem az időjárási-, látási-, és útviszonyoknak megfelelően vezetik járműveiket. Ebben az évszakban a legtöbb problémát a csúszós út és a romló látási viszonyok okozzák, ezért lényeges, hogy minden járművezető megfelelően felkészítse járművét – és természetesen saját magát – ezekre a körülményekre.

A járművek őszi – téli felkészítése időszerű. A gépjárműveket ajánlatos már október hónapban alaposan átnézni, megvizsgálva minden biztonsági berendezést és tartozékot. Elengedhetetlen az akkumulátor, a gumiabroncsok, a világítás és a fékrendszer ellenőrzése. Ezeken túlmenően a gépkocsival történő közlekedés fontos kelléke lehet a jól működő ablaktörlő, a jégkaparó, a jégoldó spray, a megfelelő ablakmosó folyadék vagy a páramentesítő.

Gyakori a szélvédő és az ablakok bepárásodása. Ezt ablaknyitással, megfelelő fűtéssel és száraz törlőruhák használatával együtt megszüntethetjük.

A köd, a szitáló eső, a nyálkás utak mindennapossá válnak, jellemző a fagypont körüli hőmérséklet. A száraz és vizes utak hirtelen válthatják egymást, mely különös óvatosságot és figyelmet kíván.

Nagyobb követési távolságot tartva lassabban kell vezetni, így kisebb a balesetek bekövetkezésének kockázata, rossz manőverezés esetén pedig a hibák könnyebben korrigálhatóak.

Az izzók fényereje sokévi használat után akár a felére is csökkenhet, szennyeződés, sár és vízpermet ugyancsak jelentősen ronthatja a fényerőt, ezért rendszeresen ellenőrizzük és tartsuk karban azokat.

A műszaki biztonság egyik alapkövetelménye a futómű és a gumik kifogástalan állapota. A megfelelően megválasztott téli autógumikkal vészfékezés esetén jelentősen lerövidül a féktávolság, amely főleg az autópályákon, nagy sebességgel való közlekedés esetén akár életet is menthet. A téli gumik használata a csapadék kellő elvezetésével és a biztonságosabb úttartással a zord körülmények közötti egyenletes haladást biztosítja. Minden járműre csak olyan méretű gumiabroncsot szabad felszerelni, amilyet a járműgyártó cég meghatározott. A nyári gumi 7 C0 fok alatt már nem teljesíti feladatát.

Utazást megelőzően tájékozódjunk, hogy az érintett, és a célállomás szerinti országban vezettek-e be olyan jellegű korlátozást, amely pl. a téli gumik, vagy éppen a hólánc kötelező használatára irányul. Ha igen, akkor a szükséges felszerelések nélkül ne induljunk útnak, mert ezek meglétét akár az adott ország területére való belépésnek is a feltételévé tehetik.

A lengéscsillapítók állapotát műszeres méréssel ellenőriztessék, mert ez az autó úttartását, a stabilitást, a fékút hosszát jelentősen befolyásolja! A fékhatást is méréssel kell ellenőrizni.

A pára, a köd erősen rontja a távolságbecslő képességet, ezért a tárgyakat a valóságosnál távolibbnak látjuk.

Esős, latyakos időben, amikor a járda mellett széles sávban áll, vagy folyik a víz, nehéz az úttesten átkelni. A gyalogos ilyenkor jellemzően arra figyel, hogy ne lépjen a tócsába. Az autósnak számítania kell arra, hogy a járda szélén leszegett fejjel álló gyalogos a következő pillanatban az úttestre, a jármű elé léphet.

Lakott területen kívül és belül egyaránt vigyázzanak az úttest mellett haladó gyalogosokra, kiemelten a kijelölt gyalogos-átkelőhelyek, iskolák, buszmegállók környékén!

A kezdő járművezetőknek és azoknak, akik a tavaszi, nyári hónapokban tanultak vezetni, érdemes gyakorolni forgalommentes úton. Vezetéstechnikai pályákon azonban biztonságosabb körülmények között van ugyanerre lehetőség, szakképzett oktatók segítségével.

Huzamosabb utazás esetén szükség lehet takaróra, melegebb ruhadarabokra, vontatókötélre, fagymentesítő zárolajozóra, elegendő mennyiségű élelmiszerre és italra is. Érdemes tájékozódni az út-, és időjárási viszonyokról. Előfordulhatnak olyan helyzetek is, amikor nem érdemes kockáztatni, és biztonságosabb, ha más közlekedési eszközzel (pl. vonattal) indulnak útnak.

Az országos médiumokon kívül érdemes figyelemmel kísérni a helyi sajtó híradásait, beszámolóit, hiszen ezeken keresztül is fontos és hasznos információkat szerezhetnek a közlekedéssel és közlekedésbiztonsággal kapcsolatban.

A kerékpárok és a gyalogosok is sok mindent tehetnek saját biztonságuk érdekében. Amennyiben fényvisszaverő anyagokkal felszerelt ruházatban, illetve járművel közlekednek, észlelésüket és láthatóságukat a sokszorosára növelhetik. Ez különösen szürkületben, éjszaka vagy korlátozott látási viszonyok mellett igaz.

A kivilágított területekről sötét zónákba érkezéskor a gépjárművezetők sokszor nem számolnak azzal, hogy veszélyhelyzetek itt is előfordulhatnak, így az egyéb, közúton közlekedőket nehezebb észlelik. Gyalogosként folyamatosan tájékozódjanak elsősorban az úttesten való áthaladáskor, irányváltoztatáskor.

A gyalogosoknak a járdán, ahol nincs járda a leállósávon, az útpadkán vagy a kerékpárúton, ha egyik sincs vagy gyalogos közlekedésre alkalmatlan, akkor az úttesten lakott területen belül lehetőleg a menetirány szerinti bal oldalon, lakott területen kívül mindig a bal oldalon a járműforgalommal szemben kell közlekedni.

Fokozottan kell figyelni az oldalszélre, hiszen a kerékpár könnyen felborulhat, ha pl. egy nagy sebességű gépjármű elhalad mellette, de az évszakra jellemző, olykor szeles időjárás miatt jelentős erősségű, hirtelen széllökésekre is számítani lehet.

Sok baleset oka a szabálytalan kanyarodás, ezért lényeges, hogy a művelet megkezdése előtt a kerékpáros mindig nézzen hátra, és ne feledkezzen meg az irányjelzésről sem.

Az ORFK – Országos Balesetmegelőzési Bizottság (ORFK-OBB) 2012. október 15-től 2012. november 15-ig meghirdette a „Látni és Látszani” elnevezésű kampányát, amelynek elsődleges indoka, hogy a nyár befejeztével az időjárás az őszi, majd a téli évszaknak megfelelően megváltozik, és ezzel együtt az út,- és látási viszonyok is romlanak, ezek a közlekedésbiztonságra is kedvezőtlen hatást gyakorolnak. A kampányban arra buzdítjuk a gépjárművezetőket, hogy éljenek a felkínált lehetőségekkel, vagyis vizsgáltassák át az autójukat és ellenőriztessék a látásukat, mindezt térítésmentesen. A kampányba szakszervizeket és optikusokat vontunk, illetve folyamatosan vonunk be az ország különböző részein.

Az ellenőrzés során a szervizek a 2012. október 15-től 2012. november 15-ig tartó időszakban térítésmentesen vizsgálják át a lámpákat, fényvisszaverő elemek működését, a lámpatestek állapotát, rögzítettségét, fényvetőegységek állapotát, világítási tulajdonságokat.

A vizsgálatokon megjelent gépjárművezető részére a szervizek külön a kampányra készített tanúsítványt és a tervek szerint a szélvédőre kiragasztható matricát adnak át, amely igazolja, a vizsgálaton való részvételt és azt, hogy járműve megfelelt a jogszabályokban előírtaknak. Ezzel azt a hajlandóságot kívánjuk „igazolni”, hogy a gépjárművezető a megváltozott út,- és látási viszonyok melletti közlekedésre felkészült.

A kampány másik eleme a gépjárművezetők látásellenőrzése. Ennek keretében a kezdeményezéshez kapcsolódó optikus szakember megállapítja, hogy szükség van-e a járművezető szemének korrekciós segítségre, megállapítja a dioptria mértékét és tanácsot ad a megfelelő szemüveg elkészítésével kapcsolatban is.

A Rendőrség a 2012. november 15-e és 2012. december 15-e közötti időszakban a forgalomban résztvevő járművek, valamint az álló járművek kivilágítására vonatkozó rendelkezések megtartását kiemelten ellenőrzi.

ORFK Kommunikációs Szolgálat



A Facebook gombja működik ugyan, de az uniós szabályok miatt nem, vagy csak nagyon ritkán tárolja a megosztások számát.