Harkányban március 10-én időközi önkormányzati választás lesz, ahol polgármestert és hat képviselőt választhat a 3535 választópolgár. Fontos ismerni az alapvető tudnivalókat a szavazásról, a kampányról és ezek különböző időszakairól.
Szavazni kizárólag személyesen, és csak a választópolgár lakóhelye szerint kijelölt szavazóhelyiségben lehet.
Ez alól a törvény kivételt enged a mozgásában gátolt választópolgár tekintetében, akit kérésére a szavazat számláló bizottság (továbbiakban SZSZB) legalább két tagja mozgóurnával felkeres.
A mozgóurnát igényelni a szavazatszámláló bizottságoknál lehet.
A szavazóhelyiségeket reggel 6 órakor nyitják ki és este 19 órakor zárják.
A bizottság az elsőként szavazó választópolgár – aki nem lehet az SZSZB tagja –jelenlétében megvizsgálja, hogy az urnák üresek-e, majd az urnákat lezárja és lepecsételi. Ellenőrzi, hogy az urnából a pecsét feltörése nélkül ki lehet-e venni szavazólapot. Ezt követően urnánként ki kell tölteni, és bennük el kell helyezni egy-egy Ellenőrző lapot, amely tartalmazza az elhelyezés időpontját, az elsőként szavazó választópolgárnak és az SZSZB jelen lévő tagjainak az aláírását. A szavazás céljára legalább 2 urnát kell felállítani és hitelesíteni. A mozgóurna hitelesítését is ekkor kell elvégezni. Az urna lezárását követően az SZSZB tagjai és a jegyzőkönyvvezető aláírják a szavazóköri jegyzőkönyv „Az urna lezárásakor jelen vannak” rovatát, azonban a jegyzőkönyv hátoldalát reggel aláíratni tilos! A vizsgálat megtörténtét a szavazóköri jegyzőkönyv tartalmazza.
Harkányban a 4 szavazóhelyiségben azok a választópolgárok szavazhatnak, akik a szavazókör névjegyzékében szerepelnek. A névjegyzéket a szavazás napjáig a HVI vezetője vezeti, majd a szavazást megelőzően átadja azt az SZSZB-nek.
1. Szavazókör: Harkány, Széchenyi tér 19. – „Terehegyi faluház” Elnök: Szekeres Jánosné Elnök h.: Deresi Lajosné Tag: Telek Lászlóné Póttag: Nagy Mihályné Delegáltak: Jegyzőkönyvvezető: Papp Zsuzsanna
2. Szavazókör: Harkány, Táncsics M. u. 30. – „Öregek napközije” Elnök: Kárpáti Imre Elnök h.: Horváth Istvánné Tag: Bognár Csaba Póttagok: Gusztáv Jánosné Delegáltak: Jegyzőkönyvvezető: Szabó Mátyásné
3. Szavazókör: Harkány, Kossuth L. u. 2. – „művelődési ház” Elnök: Márki Lászlóné Elnök h.: Kárpáti Imréné Tag: Kovács Attila Póttag: Szakó György Delegáltak: Jegyzőkönyvvezető: Lukácsné Simon Anita
4. Szavazókör: Harkány, Ady E. u. 18. – „volt Rendőrség épülete” Elnök: Hauptmann Ágnes Elnök h.: Szabó Béláné Tag: Bognárné Schubert Éva Póttagok: Heffnerné Geösel Nikoletta Delegáltak: Jegyzőkönyvvezető: Németh Tímea
A szavazás időtartama alatt a szavazóhelyiségben a választópolgárok csak a választójog gyakorlásához szükséges ideig tartózkodhatnak. A választópolgárnak szavazata leadása után el kell hagynia a szavazóhelyiséget. Az SZSZB tagjai abban a szavazókörben szavazhatnak, amelynek névjegyzékében szerepelnek. A szavazáshoz az SZSZB elnöke – a határozatképesség fenntartása mellett –szabadidőt biztosít. A sajtó képviselői sajtóigazolványuk felmutatása után, külön engedély nélkül jelen lehetnek a szavazóhelyiségben, az SZSZB munkáját azonban nem zavarhatják. A névjegyzékbe nem tekinthetnek be, arról fényképet, filmfelvételt nem készíthetnek, csak a szavazók számáról kaphatnak felvilágosítást.
A szavazás mozzanatai
1. A választópolgárt először az SZSZB-nek azonosítania kell. Ennek egyetlen, a törvény által elfogadott módja, ha a választópolgár a személyazonosság és a lakcím megállapítására alkalmas érvényes igazolványa (igazolványai) átadásával lehetővé teszi az SZSZB-nek, hogy személyazonosságáról meggyőződjön és ellenőrizze azt, hogy szerepel a névjegyzékben. A személyazonosság más módon történő igazolása (például személyes ismertségre hivatkozással, érvénytelen igazolvány bemutatása alapján stb.) nem fogadható el.
A választópolgár a személyazonosságát és a lakcímét a következő érvényes igazolványok bemutatásával igazolhatja:
− lakcímet tartalmazó érvényes személyazonosító igazolvánnyal, vagy
− érvényes lakcímigazolvánnyal ÉS: * érvényes személyazonosító igazolvánnyal, vagy * érvényes útlevéllel, vagy * érvényes, kártya formátumú (2001. január 1. után kiállított) vezetői engedéllyel.
2. Ha a választópolgár azonosítása megtörtént és a szavazásnak nincs akadálya, a szavazólapok átvételét a választópolgár a névjegyzéken saját kezű aláírásával igazolja.
3. Az SZSZB átadja a választópolgárnak a szavazólapokat, amelyet a választópolgár jelenlétében hivatalos bélyegzőlenyomattal lát el. A bizottság a szavazólapokkal együtt a borítékot is átadja a választópolgár részére.
4. A választópolgár a szavazófülkébe megy és kitöltheti a szavazólapokat.
Érvényesen szavazni 1 polgármesterjelöltre lehet a jelölt neve melletti körbe tollal írt két, egymást metsző vonallal. Érvényesen szavazni 6 képviselőjelöltre lehet a jelöltek neve melletti körbe tollal írt két, egymást metsző vonallal. A képviselők közül hatnál kevesebb szavazat is érvényesnek számít.
A szavazat érvényességét – ha az egyéb feltételeknek megfelel – nem érinti, ha a szavazólapon bármilyen megjegyzést tettek, a jelöltek sorrendjét megváltoztatták, a jelölt nevét kihúzták, illetve nevet hozzáírtak.
5. A választópolgár a szavazólapot borítékba teszi, és az SZSZB előtt urnába helyezi.
A boríték használata a szavazás titkosságának a törvényben foglalt garanciális eleme, ezért annak használata kötelező. Ugyanakkor annak hiánya a leadott szavazat érvényességét nem befolyásolja.
Ha a választópolgár a borítéknak az urnába történő helyezése előtt jelzi, hogy a szavazólap kitöltését elrontotta, a rontott szavazólapot az SZSZB legfeljebb egyszer kicseréli.
Választani 2 polgármesterjelölt közül egyet lehet:
Baksai Endre Tamás | FIDESZ | |
dr. Imri Sándor | független |
Választani 27 képviselőjelölt közül hatot lehet:
Balogh Gábor | független | |
Barla Szabó Zsolt | FKGP | |
Bárkányi Zsolt | FIDESZ | |
Béda Pál | független | |
ifj. Béda Pál | független | |
Dezőné Szabadi Erzsébet | független | |
Dobos Anna | független | |
Gitta Gábor | független | |
Görföl Róbert | független | |
Hajdú Gábor István | független | |
Hazenauer György | független | |
Herke Attila József | független | |
Horváth Tamás | KDNP | |
Kerécz Tamás | független | |
Kiss-Kálmán Éva | FIDESZ | |
Kovácsevics Mihály | független | |
Lantos István | független | |
Magyar Lajosné | FIDESZ | |
Mogyorósi Zsolt | független | |
Molnár Antal | független | |
Nőth Lenke | független | |
Oláh László | független | |
Poller Roland | független | |
Somogyiné Farkas Mária | KDNP | |
Vargáné Kovács Mária | független | |
Véghelyi József Tibor | független | |
Zsiga Balázs | FKGP, KDNP |
Az SZSZB elnöke a szavazóhelyiséget 19.00 órakor zárja be. Azok a választópolgárok, akik a szavazóhelyiségben vagy annak előtérben tartózkodnak, még szavazhatnak. Ezután az SZSZBa szavazást lezárja. A szavazás lezárása után az SZSZB szavazatot nem fogad el.
Az eredmény megállapítása két mozzanatra bontható: elsőként az SZSZB megállapítja a szavazóköri eredményt, ezt követően a hatáskörrel rendelkező választási bizottság összesíti a szavazóköri szavazatokat és megállapítja a választási eredményt.
A választási eredményt weboldalunkon is közzé fogjuk tenni.
Néhány további fontos szabály:
A kampánycsend a szavazás napján 00.00 órától 19.00 óráig tart, ezen időszak alatt választási kampányt folytatni tilos. A kampánycsend megsértésének minősül a szavazók választói akaratának befolyásolása. A törvény példálózó jelleggel felsorolja a legjellemzőbb magatartásokat, amelyek a kampánycsend megsértésének minősülnek: a választópolgárok számára a jelölt vagy a jelölő szervezet által ingyenesen juttatott szolgáltatás, így a szavazásra történő szervezett szállítás vagy étel-ital adása, reklámtárgyak osztogatása, választási plakát elhelyezése, a választói akarat befolyásolására alkalmas információk szolgáltatása elektronikus vagy más úton. A kampánycsendsértés a jogszabályban esetlegesen meg nem említett, de a választói akarat befolyásolására egyébként alkalmas másfajta magatartással is megvalósítható, éppen ezért fontos, hogy a jelöltek és jelölő szervezetek a törvény alapelveinek tiszteletben tartásával folytassák a kampányt.
Az OVB 2/2007. (III.19.) OVB állásfoglalásában részletesen elemezte a kampánycsend intézményét.
„1. A kampánycsend megsértésének minősül, ha a kampánycsend idejére bárki politikai gyűlést, tüntetést szervez, vezet, vagy abban részt vesz.
2. A kampánycsend időszakában pártjelvények, zászlók, szimbólumok, a jelölt vagy jelölő szervezet nevét, illetve fényképét tartalmazó tárgyak (a továbbiakban együtt: pártszimbólumok) osztogatása alkalmas a választópolgárok választói akaratának befolyásolására, ennek következtében bárki számára tilos.
Tekintettel arra, hogy a választási bizottságok (szavazatszámláló bizottságok) és a választási irodák (a továbbiakban együtt: választási szervek) tagjainak kiemelt feladata és felelőssége a választások tisztaságának biztosítása, a választások törvényes lebonyolítása, a pártatlanság érvényesítése [Ve. 21. § (1) bekezdése és 35. § (1) bekezdése], a választási szervek tagjai a kampánycsend időszakában pártszimbólumokat nem használhatnak, nem osztogathatnak, azokat ruházatukon nem viselhetik. Tilos továbbá pártszimbólumok használata, pártokhoz köthető egyenruha viselése a választási szervek hivatalos helyiségeiben, így különösen a szavazóhelyiségekben.
A kampánycsend időszakában sem tilos azonban azoknak a jelképeknek, zászlóknak a kitűzése, használata a választási szervek hivatalos helyiségeiben (így különösen a szavazóhelyiségekben), amelyeket a Magyar Köztársaság nemzeti jelképeinek és a Magyar Köztársaságra utaló elnevezésnek a használatáról szóló 1995. évi LXXXIII. törvény alapján az állami és a helyi önkormányzati szervek középületeire állandó jelleggel ki kell tűzni, illetőleg fel kell vonni.
3. A kampánycsend ideje alatt a választásokkal kapcsolatos közvélemény-kutatás eredményét nem szabad nyilvánosságra hozni. A kampánycsend megsértése szempontjából a nyilvánosságra hozatal, a közzététel, a megjelenítés, valamint a tartalom frissítésének időpontja irányadó.
Ezért a kampánycsend megsértésének minősül, ha annak kezdetét követően az írott vagy elektronikus médium a választással kapcsolatos, már nyilvánosságra hozott közvélemény-kutatási eredményt közzétesz, függetlenül attól, hogy az adott közvélemény-kutatást mikor végezték.
4. Nem valósul meg kampánycsendsértés, ha a kampánycsend beálltát megelőzően megjelent, a választói akarat befolyásolására alkalmas információkat tartalmazó sajtótermékek a kampánycsend idején addigi terjesztési helyükön, a kampánycsend beálltát megelőző feltételekkel továbbra is megvásárolhatók.
A kampánycsend megsértését jelenti azonban, ha az ilyen írott sajtótermék terjesztésének kezdete a kampánycsend napja.
5. Nem minősül a kampánycsend megsértésének, ha a kampánycsend beálltát megelőzően közzétett, a jelöltekkel vagy jelölő szervezetekkel kapcsolatos információ elérhető az elektronikus tartalomszolgáltató oldalán, akár a kampánycsend ideje alatt is. A kampánycsend megsértését jelenti azonban, ha annak beállta után az elektronikus tartalomszolgáltató akár korábbi, akár a kampánycsend ideje alatt keletkezett ilyen információkat tesz közzé, vagy azokat frissíti.
6. A kampánycsend megsértésének minősül, ha annak beállta után bármely írott vagy elektronikus médium a választással összefüggésbe hozható személyt vagy jelölő szervezetet említ vagy szerepeltet, így különösen a jelöltek számáról és összetételéről, az esetleges visszalépésekről információt szolgáltat, amennyiben ez a cselekmény alkalmas a választópolgárok választói akaratának befolyásolására. Ez a tilalom irányadó a korábban felvett programok ismétlésére is. A kampánycsend idején a kiesett jelöltről szóló tájékoztatásra a Ve. 67. § (3) bekezdése értelmében a szavazatszámláló bizottság jogosult.
7. A kampánycsend megsértésének minősül az olyan magatartás, amikor jelöltek, jelölő szervezetek vagy mások szervezetten – a kampánycsend időszaka alatt – a választópolgárok részére azok külön kérése vagy előzetes felhatalmazása nélkül a választáson történő részvételre, egyes jelöltek vagy jelölő szervezetek támogatására buzdító SMS-t, e-mailt vagy automatizált hívásmódú üzeneteket küldenek.
8. A közszereplő jelöltek vagy jelölő szervezetek listáin szereplő személyek által írt internetes napló, és a jelöltek vagy jelölő szervezetek honlapjai a kampánycsend alatt nem frissíthetők, azok adattartalma nem változtatható meg. E korlátozás független attól, hogy a honlapot tartalmazó adathordozó eszközt hol helyezték el, ha annak adattartalma Magyarországról elektronikus úton elérhető.
Kampánycsendsértést azonban csak a magyar joghatóság alá tartozó személy vagy szervezet követhet el.
9. A választópolgárok külön, előzetes megrendelése alapján, az általuk megadott e-mail címre elektronikus úton eljuttatott tájékoztatás vagy egyéb információ megküldése – annak konkrét tartalmától függetlenül – az önkéntesség következtében nem alkalmas a választópolgárok választói akaratának befolyásolására, így a kampánycsend megsértését sem valósítja meg.
10. Az állampolgárok, mint magánszemélyek közötti személyes kommunikáció -tartalmától és formájától [a többi között levél, SMS, e-mail, internetes napló (blog) függetlenül – nem valósítja meg a kampánycsend megsértését.
11. A műsorszolgáltatóknak a választási kampányban való közreműködéséről az általános szabályok között a Ve. 44-44/A. §-ai, míg az egyes választásokra vonatkozó különleges rendelkezések között a 93. § (az országgyűlési képviselők választása) és a 106. § (a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek választása) szólnak. Ezek nem állapítanak meg speciális szabályokat a műsorszolgáltatóknak a kampánycsend alatti magatartására. Ebből következően valamennyi választás tekintetében, mind az országos, mind a regionális, mind a helyi műsorszolgáltatók kampánycsend alatti működésére a Ve. 41. §-ában foglaltak az irányadók, figyelemmel a 6. pontban foglaltakra is.
A műsornak, illetőleg az információszolgáltatásnak a választással való összefüggését, továbbá a választópolgárok választói akaratának befolyásolásra való alkalmasságát azonban minden esetben az adott választásra vonatkoztatva kell vizsgálni. Kampánycsendsértés csak akkor állapítható meg, ha a műsor (információszolgáltatás) az adott választással közvetlen összefüggésben áll, és tartalma az adott választás tekintetében – objektíve – alkalmas a választói akarat befolyásolására.”
A választással kapcsolatos kérdéseikkel illetve bejelentéseikkel fordulhatnak a Helyi Választási Irodához (HVI):
Harkány, Petőfi S. 2-4. telefonszáma:72/480-202 fax száma: 72/480-518
A HVI vezetője: Dr. Bíró Károly
Jogi helyettes: Dr. Lázár-Bognár Bernadett Tagok: Gusztávné Ragályi Csilla Vaszlavik Erika
Informatikus: Csillag Dániel
Helyi Választási Bizottság Dr.Milosevits Gyula Spengler Józsefné Kiss József Kovács József Pajorné Keszthelyi Klára
A Facebook gombja működik ugyan, de az uniós szabályok miatt nem, vagy csak nagyon ritkán tárolja a megosztások számát.