A modern oktatásért tüntettek Harkányban

Helyi - szerző: KT

Míg a harkányi iskola nem vett részt a szervezkedésben, a Pukli István által kezdeményezett megmozdulással szimpatizálók néhány fős csoportja megjelent a kapuk előtt. A csapat közel fele nemsokára átvonult a Tom Market elé, mondván, az iskola utcájában „elfogytak az emberek”.

 

 

Csokona Ilona, a szerda délelőtti demonstráció helyi mozgatója elmondta: a 21. századi iskola bevezetése mellett tüntetnek. Az egy olyan iskola, ahol mindenféle készséget megkaphat a gyermek ahhoz, amire a 21. században szükségük van – fogalmazott. A mostani rendszer nem ez, ezek úgynevezett egyszer használatos szakmunkás készségek – tette hozzá. (szerk: )

 

A nyugdíjas pedagógus rámutatott, a mostani oktatási rendszer sem jobb, mint a tíz évvel ezelőtti, de példaként hozta Csányoszrót. Mint mondta, ott olyan rendszert vezetett be, amit azóta is követnek és amely véleménye szerint követendő lenne minden oktatási intézmény számára.

 

Felkerestük hát a csányoszrói iskolát, hogy megtudjuk, melyek azok a 21. századi módszerek. Hosszas előkészület után 2010 óta van egy helyi programunk, amit kifejezetten azért hoztunk létre, mert már akkor érezhető volt, hogy gyökeres változásra van szükség az oktatásban – mondta Keszei Dalma. A csányoszrói általános iskola igazgatója ismertette: rendszerük négy alappilléren nyugszik, így a gyerekeknek el kell sajátítani a mentális jólét és a pénzügyi intelligencia mellett a társas kapcsolatok alapvető ismereteit is. Mint mondta, a testmozgásra már a mindennapos testnevelés kötelezővé tételét megelőzően is nagyobb súlyt helyeztek.

 

Ezek az alapok hiányoztak ahhoz, hogy a gyerekek taníthatóak legyenek, mert eljutottunk odáig, hogy a korábbi módszerek már nem működtek – fogalmazott a csányoszrói igazgató. Kérdésre válaszolva elmondta: módszerük az ebben komoly hiányosságokat mutató általános oktatási rendszert egészíti ki, azokkal az alapokkal, amik nélkül nem taníthatóak a diákok sem máshol, sem náluk, ahova 90 százalékban hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek járnak.

 

Ezeknek a készségeknek a „tanítása”, az egységes szemlélet és az erre való nevelés a mindennapjainkba, programjainkba is beleivódott amellett, hogy heti két óra célzottan ezek tudatosítását szolgálja – szögezte le Keszei Dalma. A 30 fős, 1-4. osztályos iskola gyerekei jól fogadják a módszert, élhető közösséget alkotva általa, de mint a csányoszrói igazgató mondja, az ilyen alapokra való nagyobb hangsúly helyezése a népesebb iskolákban is hasonló eredményre vezetne.