Így készülnek a hóra

Baranya - szerző: KT

Rendkívüli téli technikai eszköz-szemlét tartottak a katasztrófavédelmi szakemberek. A Baranya Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság képviselői az M6 autópálya Bátaszéki Mérnökségi Telephelyén, a BIOKOM Nonprofit Kft. és a Magyar Közút Nonprofit Zrt. pécsi telephelyén tartották a soron kívüli vizitet, tájékoztatta lapunkat Kasza Anett tűzoltó főhadnagy megyei katasztrófavédelmi szóvivő.

 

A készenléti szolgálatot ellátó munkagépeknél nem tártak fel olyan hiányosságot, amely akadályozná egy rendkívüli téli időjárási helyzetben a beavatkozást. A BIOKOM Nonprofit Kft esetében a szóróanyag-készleteket feltöltötték a cég telephelyein lévő tárolókban, így bármikor rendelkezésre állnak a síkosság-mentesítéshez szükséges mennyiségek. Jelenleg 500 tonna kőzúzalék, és 300 tonna útszóró só van a raktárakban, fogyás esetén pedig pótolják a készleteket. A belvárosi tereken, közterületeken, különös tekintettel, a díszburkolattal ellátott részeken a drágább, ám sokkal környezetkímélőbb kalcium-kloridod használják síkosság-mentesítésre. A város külső részeiben, valamint a főbb közlekedési útvonalakon viszont a hagyományos só-kőzúzalék keveréket alkalmazzák.

 

Csak a közutak mentesítésére elsődlegesen nyolc gépet tart készenlétben a szolgáltató, 35 fő munkatárs közreműködésével, de szükség esetén tovább bővítik a kapacitásokat vállalkozók bevonásával. Szerződés szerint 120 kilométer hosszan végzi a megyeszékhely útjainak síkosság-mentesítését.

 

A járműparkot teljesen felkészítették téli üzemmódra, a nyáron tehergépjárműként is üzemelő járművekre felszerelték a tolólapokat, ekéket, sószóró-adaptereket, amelyek segítségével minden szükséges téli feladatot el tudnak látni. A felszerelést követte a járművek kalibrálása, szóráskép-ellenőrzése, és végül a próbaüzemük.

 

A BIOKOM Nonprofit Kft. 350 helyen a városban utak, terek mellé kupacban homokot, műanyagládában sóshomokot helyezett ki önmentesítő anyagként. Az anyag arra szolgál, hogy ha valaki ezek környékén elakadna, térítésmentesen vételezhet belőle, és a kerék alá szórva kiszabadíthatja magát a hó vagy a fagy fogságából.

 

Az M6 autópálya egy részének síkosság-mentesítési feladatait a Bátaszéken készenlétben álló járművekkel végzi a közút. Készenléti idejük egy óra alatt van, és minden munkagép rendelkezik járműkövető rendszerrel. Bátaszéken 11 kombinált sószóróval és ekével felszerelt jármű áll teljes készenlétben.

 

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. pécsi telephelyén jelenleg 5500 tonna készletezett síkosság-mentesítő anyag áll rendelkezésre. 24 darab kombinált gép sószóróval és ekével felszerelve, 5 darab rakodógép, és 3 darab hómaró van jelenleg a telephelyen, de szükség esetén további 78 gépet tudnak szerződéssel igénybe venni.